I ett nytt konstprojekt på Johannebergsskolan Estetiska fick några elever sätta sitt avtryck på skolan. Foto: Marie-Caroline Göthfelt Peris
Förstaklassarna har skapat Johannebergsskolans nya konst
”Hur kan vi skapa något som representerar oss men också andra barn?”. Det var en fråga som eleverna i nuvarande klass 1B funderade mycket på innan de började skapa sitt konstverk.
– Allt man ser på väggarna har eleverna skapat. Det som jag och min assist gjort är att pussla ihop elevernas kreationer och måla dessa på väggarna så att det blev fint och välgjort, säger konstnären Marie-Caroline Göthfelt Peris.

– En idé var göra porträtt, men eleverna tyckte att det var för personligt. De ville att andra barn skulle kunna identifiera sig i konsten och därför blev det till slut siluetter. Ganska anonyma sådana, men samtidigt vet alla barn som varit med vilken figur på väggen som är deras egen, säger konstnären Marie-Caroline Göthfelt Peris som väglett eleverna i det konstnärliga arbetet genom bland annat workshops.
Från idé till färdig konst

Marie-Caroline, som även är lärare på konsthögskolan HDK-Valand, berättar att eleverna utgått från samma designprocess som hennes studenter på kandidatnivå brukar göra:
– Vi började med platsanalys och budskap – alltså vad gör vi, för vem och hur. Min första tanke var att vi skulle skapa en bok – men det slutade med en väggmålning då eleverna ville skapa något som syns för alla andra elever på skolan.

Konstprojektet har pågått under en längre period och startades när eleverna gick i förskoleklass. Under hela processen har eleverna varit involverade och bland annat skapat prototyper för väggmålningen genom att rita siluetter av varandra och klippa ut abstrakta former som skulle synas på väggarna. Eleverna fick också tycka till om var i skolans trappuppgång de olika siluetterna skulle placeras och vilken färg de skulle ha.
– Det var jätteroligt. Man fick själv bestämma vilket tema sin figur skulle ha. Min har ett slags Minecrafttema” säger en elev från klass 1B.
Inspirerat av barnkonventionen
Johannebergsskolan Estetiskas två biträdande rektorer, Anna Hultin och Heini Suomela, berättar att de är väldigt nöjda med konstprojektet och att de i framtiden vill involvera fler elever i att skapa konst för skolan:

– För oss är det här ett sätt att förverkliga barnkonventionen på – som handlar om att alla barn har rätt att uttrycka sig och bli lyssnade på, berättar Anna.
– Det fanns aldrig någon tvekan hos oss om vi ville göra det här. Vi heter ju trots allt Johannebergsskolan Estetiska, vilket betyder att vi exempelvis använder oss av musik, dans och bild som pedagogiska redskap för inlärning. Det vill vi ska synas och dessutom vill vi utveckla vår estetiska profil och då passade det här konstprojektet oss perfekt”, säger Heini.
Johannebergsskolan Estetiska har cirka 330 elever från förskoleklass till och med årskurs 6