Fortsatt usel prisskyltning på bensinstationer visar ny koll
– Med facit i hand kan man verkligen fråga sig om branschöverenskommelsen har någon funktion över huvudtaget. Nu kommer vi att överlämna sammanställningen till Konsumentverket med förhoppning om att de agerar kraftfullt i frågan, säger Els-Marie Aronsson, chef för Konsument Göteborg.
I december i fjol kontrollerade Konsument Göteborg 31 bemannade och obemannade tankställen i Bergsjön, på Hisingen och i väster.
Bryter mot prisinformationslagen
23 av dem hade brister i prisinformationen. Vid en efterkontroll i mars hade bristerna inte åtgärdats. Bland annat saknade 18 stationer komplett prisinformation på alla pumpar och över alla bränslesorter.
– Det är uselt att bensinstationerna inte följer den överenskommelse som gjorts mellan petroleumleverantörerna och Konsumentverket samt att de inte följer prisinformationslagen, säger konsumentrådgivare Bibi Mossberg.
– Det borde vara viktigare för bensinstationerna att prioritera att ha en tydlig och korrekt prisinformation på bensin framför att fylla på livsmedel i sina hyllor.
Av de 23 tankställena med dålig skyltning var åtta obemannade och 15 bemannade stationer.
Enligt de överenskommelser som gjorts mellan Konsumentverket och petroleumleverantörerna ska tydlig prisinformation ges både vid bensinpumpar, vid de stora märkesskyltarna vid vägen och på markskyltar.