Läs villkoren noga innan du köper andrahandsbiljetter uppmanar konsumentrådgivarna i Göteborgs Stad.
Fortsatta brister i ångerrätt vid köp av andrahandsbiljetter
I höstas granskade konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad företag som säljer biljetter i andra hand. Granskningen visade att det fanns stora brister i hur lagstiftningen följs.
Under våren publicerades en uppföljande granskning. Den visar att ett av företagen har infört ångerrätt, medan majoriteten fortfarande inte följer lagens krav.
”Det är oroande att flera företag fortfarande inte ger konsumenterna den ångerrätt de har rätt till enligt lag.”
Gabriel Södersten

– Även om vi ser en viss förbättring, är det oroande att flera företag fortfarande inte ger konsumenterna den ångerrätt de har rätt till enligt lag, säger Gabriel Södersten, konsumentrådgivare i Göteborgs Stad.
Viktigt att läsa villkoren
Konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad fortsätter att följa utvecklingen och uppmanar företagen att anpassa villkoren till den lag som gäller. Den som har tänkt köpa en biljett bör också vara uppmärksam före köpet genomförs.
– Vi uppmanar alla konsumenter att läsa villkoren noga före köp. Om du ångrar köpet, rekommenderar vi att du kontaktar företaget via e-post och sparar en kopia av meddelandet. Om företaget vägrar att godkänna din ångerrätt, är du välkommen att kontakta oss på konsumentrådgivningen för att få råd och stöd, säger Gabriel Södersten.
Även Konsumentverket har granskat företagen och uppmanar dem att ändra sina villkor.
Ångerrätt för andrahandsbiljetter
- Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från köptillfället.
- Du ska få korrekt och tillräcklig information om ångerrätten vid köpet, till exempel i villkoren.
- Du har ångerrätt enbart när du handlar från ett företag, inte från en privatperson.
- Observera att du inte har ångerrätt för biljetter du har köpt direkt av arrangören
Det visar den nya granskningen:
- Ett företag har ändrat sina villkor och erbjuder ångerrätt.
- Ett företag har inte gjort några ändringar, därför strider villkoren fortfarande mot reglerna om ångerrätt.
- Två företag har ändrat i sina villkor, men det är fortfarande svårt för konsumenten att förstå när ångerrätten kan användas.