Fossilfritt i tanken minskade utsläppen från Renovas bilar
De allra flesta av de 220 fordonen i sopbilsflottan går i dag på så kallad HVO-bränsle, som är en ersättare för diesel. HVO-bränslet tillverkas av slaktavfall, vilket innebär en mycket lägre klimatpåverkan än fossilt diesel. Några av fordonen går på biogas, som också det är mer miljövänligt än konventionellt bränsle.
– HVO är förnybart och effektivt. Bränslet har ungefär samma tekniska egenskaper som vanlig diesel, vilket innebär att det kan användas i våra befintliga dieselfordon och förbrännas med hög verkningsgrad, säger Hans Zackrisson, strategisk utvecklingschef på Renova.
I och med detta har koldioxidutsläppen minskat med 700 ton per månad vilket hittills ger en total minskning på 10 000 ton. Det motsvarar de årliga utsläppen från 6 450 nya personbilar som kör 1220 mil vardera.
Renova har i uppdrag från ägarkommunerna, bland andra Göteborgs Stad, att driva på utvecklingen på miljöområdet. Det görs bland annat genom tester av olika drivsystem, bränslen och batterier i samarbete med fordonstillverkare.