2025-05-19 | 3 min läsning

Framtiden och Liseberg vinner Stora kommunikationspriset 2025

Vinnarna från Göteborg i Stora kommunikationspriset 2025.
Liseberg, Business Region Göteborg och Framtidenkoncernen fick ta emot pris på galan för Stora Kommunikationspriset. Foto: Maria Leffler, Business Region Göteborg.
2025-05-19 | 3 min läsning
Göteborgs Stad fick dubbla priser när Stora kommunikationspriset 2025 delades ut. Framtiden vann priset för bästa internkommunikation och Liseberg tilldelades krispriset för sitt kommunikationsarbete i samband med Oceanabranden.

– Det känns roligt, och jag känner mig stolt. Jag och Erik Zaar, kommunikationschef på Framtiden, som fick ta emot priset vill lyfta att det inte bara är vårt pris, utan det är allas pris. Det är göteborgarnas pris, säger Linda Björk, HR-chef på Framtidenkoncernen.

Framtiden kammade hem priset i bästa internkommunikation för sitt arbete med ”Allt vi kan”. Sedan 2020 har de jobbat mot målet att det inte ska finnas några särskilt utsatta områden i Göteborg. En viktig del i det arbetet har varit att skapa en tydlig och kompetenshöjande internkommunikation.

Framtiden vinner pris för bästa internkommunikation. Foto: Anders Thessing

”Genom att lyfta tydliga förändringsberättelser har vi visat våra medarbetare hur de kan göra skillnad genom sitt arbete. Jag tror att arbetet har blivit så framgångsrikt för att medarbetarna känner igen sig i berättelserna och ser hur de konkret kan bidra och göra skillnad

Linda Björk

Det handlar om att alla Framtidens medarbetare, från fastighetsvärdar till tjänstepersoner, gör allt de kan för att göra Göteborg tryggare. En viktig del är att stärka medarbetare som jobbar i bostadsområdena så att de kan stå upp för samhällets normer och värderingar och agera på ett tryggt och säkert sätt mot det som inte är okej.

– Vi kallar det att vi jobbar med raka ryggar och varma hjärtan, och det har visat resultat. I de hyresgästundersökningar vi genomför varje år visar resultatet för första gången att hyresgästerna i de särskilt utsatta områdena känner sig tryggare än genomsnittet i Göteborg.

Juryns motivering till bästa internkommunikation löd:

Med ”Allt vi kan” har Framtiden visat hur man bygger förändring inifrån. Genom berättelsen som verktyg, digital infrastruktur och förankring i vardagen har internkommunikationen blivit motorn i ett arbete för tryggare bostadsområden – med tydliga resultat för såväl medarbetare som samhälle.

Vad händer nu?

– Vi jobbar på, och ska jobba i fem år till med den här frågan och fortsätta göra ”Allt vi kan”, och vi satsar 11 miljarder på detta under tio år. Den kommande femårsperioden vill vi utöka ”viet”.  Alla behöver vara med för att vi ska lyckas nå målet att det inte ska finnas några särskilt utsatta områden i Göteborg, säger Linda Björk.

Fler priser till Göteborgs Stad

Liseberg vinner krispriset för sin insats vid branden på Oceana. Foto: Anders Thessing.

Liseberg vinner krispriset

Liseberg tilldelas krispriset för sin kommunikation om branden på Oceana. Motiveringen lyder:

När det otänkbara inträffade agerade Liseberg snabbt, transparent och med enastående professionalism. Genom mänsklig kommunikation, nära samarbete och stark närvaro lyckades de möta både sorg, oro och informationsbehov – och visa hur empati och tydlighet är avgörande i de allra svåraste stunderna.

Andraplats i ledarskap till BRG

Marie Gumabon, marknads- och kommunikationschef på Business Region Göteborg, var nominerad i kategorin årets kommunikativa ledare, och blev tvåa.



Prenumerera så du inte missar något nytt!