Från häst och kusk till superspårvagn

Fredag 17 januari är det dags för officiell invigning av M34, Göteborgs nya spårvagn med plats för mer än 300 resenärer. Två dagar senare tas den i trafik på linje 11 och 2027 kommer det att finnas totalt 60 spårvagnar av samma modell. Då har det gått nästan 150 år sedan Göteborg fick sin första spårvagn.

M1 var en klassisk svensk spårvagn med öppna plattformar och långbänkar. M1 kördes mellan 1902 och 1916. Totalt fanns 66 spårvagnar av den här modellen. Foto: Ringlinjen
En resa kostade 10 öre
1879 bildade ett engelskt bolag Gothenburg Tramway Ltd och startade den första spårvagnslinjen som gick mellan Brunnsparken och Stigbergsliden. De allra första spårvagnarna drogs av hästar och en resa kostade 10 öre. 1902 pensionerades hästarna och spårvagnarna gick över till elektricitet.

M2, kallad ”Förkylningsvagn”, var en spårvagn med öppen plattform och öppen vagnkorg samt tvärbalkar. M2 kördes mellan 1903 och 1916.
– Kring sekelskiftet skulle alla städer ha elektriska spårvagnar och Göteborg var inget undantag. Det var en trend som fanns i hela Europa och även USA. I början av 1900-talet fanns det spårvagnar i 13 svenska städer, säger Kent Lindahl som har jobbat på Göteborgs Spårvägar sedan 1972 och även är tekniskt ansvarig för museispårvagnarna.
Spårvagnarna försvann i många städer
På 1950- och 1960-talen blev spårvagnarna starkt ifrågasatta och i samband med införandet av högertrafiken försvann de på många håll.

M3 var den första typen av så kallade Långedragsvagnar som var längre än innerstadsvagnar. M3 fanns i tre exemplar och kördes mellan 1908 och 1930. Foto: Ringlinjen
– Man tyckte helt enkelt att spårvagnarna var i vägen för bilarna som ju var det som gällde då. Det var heta diskussioner även bland politikerna i Göteborg, men till sist beslutade man sig för att behålla spårvagnarna. Det är det nog många som är glada för i dag. Spårvagnarna har ju verkligen blivit en profil för staden, säger Kent Lindahl.
Trävagnar fram till 1943
Sedan början av 1900-talet har Göteborgs gator trafikerats av ett 20-tal olika spårvagnsmodeller. Fram till 1943 användes trävagnar där föraren stod upp och körde med en kontrollratt. Trävagnarna ersattes av ”Mustang”, en boogievagn där föraren och konduktören kunde sitta ner.

M4 kördes mellan 1908 och 1943. På 1930-talet lät man bygga in plattformarna med fönster, främst på grund av kylan under vintern.
– De här spårvagnarna var lite mer ombonade med stängda dörrar och stoppade säten. Det var mycket mekanik, men de hade även vissa inslag av automatisering, säger Kent Lindahl.
Spårvagnar med stridsvagnskvalitet
1958 introducerades spårvagnen M25, en motorvagn med pedaler. Elektronik blev då en del av körningen och den nya modellen innebar att komforten för passagerarna blev ytterligare lite bättre. Totalt fanns 125 spårvagnar av M25 och den sista togs ur trafik 1997.
– De flesta av de här spårvagnarna byggdes av Hägglund & Söner som även tillverkade stridsvagnar. Det här var spårvagnar som byggdes för att hålla länge och det gjorde de ju också, säger Kent Lindahl.

M22 var den första serien av moderna vagnar med fast konduktör och ingång bak. Den ”Flygande fästningen” trafikerade Göteborgs spårvagnslinjer mellan 1943 och 1967. Foto: Ringlinjen
I mitten av 1980-talet fick Göteborg sin första ledvagnsmodell, en föregångare till dagens M31.
– Det här var också ett sätt att modernisera vagnparken i Göteborg och det blev ett stort lyft för trafiken, säger Kent Lindahl.
Längre spårvagn ökar effektiviteten
För närvarande finns fyra olika spårvagnsmodeller i trafik – M29, M31, M32 och M33. Och på söndag 19 januari är det premiär för M34, som med sina 45 meter är hela tolv meter längre än sin föregångare. Kent Lindahl är en av dem som jobbat med provkörningar och tekniska kontroller av den nya spårvagnen.

M25 beställdes samtidigt som andra städer lade ner sina spårvagnar och hade multipelkopplade motorvagnar med pedaler. M25 kördes från 1958 ända fram till 1997. Foto: Ringlinjen
– M34 är en jättebra spårvagn. I princip är det en längre variant av M33 som kom 2020 och varken förarna eller resenärerna kommer att märka så stor skillnad. Men tack vare att den har fler stå- och sittplatser kommer vi att kunna transportera fler personer på ett mer effektivt sätt. Det känns väldigt bra, säger han.
Spårvagnsmuseet
Flera av de gamla spårvagnarna finns bevarade på Spårvagnsmuseet i Göteborg. Museet ligger i vagnhallen i Gårda och är öppet på söndagar klockan 11–14.
Länkar: