Färjan 4 avgår från Residensbron någon gång före 1934, då färjan byggdes om och fick nya styrhytter samt tak över för- och akterdäck. Foto: Sjöhistoriska museet

2024-05-03 | 2 min läsning
Gammal färjelinje återuppstår
För hundra år sedan körde Färjan 4 i skytteltrafik över Göta älv. Fredag den 3 maj är det premiär för ett nytt färjeläge och en ny linje, med samma rutt som den gamla ångbåten.

Färjan 4 gick i pendeltrafik över älven i 50 år. Ångbåten levererades till Göteborgs Hamnstyrelse 1920 och sattes då i trafik mellan Residensbron, vid Stenpiren, och Götaverken. Linjen gick var 15:e minut och blev snabbt populär. 1925 körde färjan 160 000 göteborgare över älven varje månad.

Befälhavare och däcksman kontrollerar att alla resenärer stoppar ner sin pollett i bössorna på fördäck vid Götaverkens färjeläge. Bilden är från omkring 1950. Foto: Ångbåten arkiv

Färjan 4
  • Levererades från Motala verkstad till Göteborgs Hamnstyrelse i oktober 1920
  • Körde 25 000 turer med cirka 1,5 miljoner passagerare om året mellan 1920 och 1954
  • Gick var 15:e minut, från klockan 05:45 till 01:00 på vardagar
  • Fungerade som reservfartyg till övriga färjor 1954–1970
  • Har varit ett museifartyg sedan 1972 och är Sjöfartsmuseet Akvariets största föremål
  • Drivs sedan 1973 av Sällskapet Ångbåten

(Källa: Sällskapet Ångbåten)

Göteborgs enda bevarade ångbåt

När färjeläget vid Götaverken flyttades till den då nybyggda Lundbyhamnen 1954 fortsatte Färjan 4 som reservfärja. 1970 lades linjen ner och Färjan 4 togs ur trafik och överlämnades till Sjöfartsmuseet Akvariet. Den är Göteborgs enda bevarade ångbåt och den ideella föreningen Sällskapet Ångbåten har uppdraget att hålla färjan i trafikdugligt skick.

Nya linjen är gratis

Den 3 maj återuppstår den gamla färjelinjen, nu mellan Stenpiren och det nybyggda färjeläget vid Lundbystrand. Den nya linjen, nummer 287, är gratis och kommer att gå var 15:e minut under högtrafik.



Prenumerera så du inte missar något nytt!