Färjan 4 avgår från Residensbron någon gång före 1934, då färjan byggdes om och fick nya styrhytter samt tak över för- och akterdäck. Foto: Sjöhistoriska museet
Färjan 4 gick i pendeltrafik över älven i 50 år. Ångbåten levererades till Göteborgs Hamnstyrelse 1920 och sattes då i trafik mellan Residensbron, vid Stenpiren, och Götaverken. Linjen gick var 15:e minut och blev snabbt populär. 1925 körde färjan 160 000 göteborgare över älven varje månad.

Befälhavare och däcksman kontrollerar att alla resenärer stoppar ner sin pollett i bössorna på fördäck vid Götaverkens färjeläge. Bilden är från omkring 1950. Foto: Ångbåten arkiv
Färjan 4
- Levererades från Motala verkstad till Göteborgs Hamnstyrelse i oktober 1920
- Körde 25 000 turer med cirka 1,5 miljoner passagerare om året mellan 1920 och 1954
- Gick var 15:e minut, från klockan 05:45 till 01:00 på vardagar
- Fungerade som reservfartyg till övriga färjor 1954–1970
- Har varit ett museifartyg sedan 1972 och är Sjöfartsmuseet Akvariets största föremål
- Drivs sedan 1973 av Sällskapet Ångbåten
(Källa: Sällskapet Ångbåten)
Göteborgs enda bevarade ångbåt
När färjeläget vid Götaverken flyttades till den då nybyggda Lundbyhamnen 1954 fortsatte Färjan 4 som reservfärja. 1970 lades linjen ner och Färjan 4 togs ur trafik och överlämnades till Sjöfartsmuseet Akvariet. Den är Göteborgs enda bevarade ångbåt och den ideella föreningen Sällskapet Ångbåten har uppdraget att hålla färjan i trafikdugligt skick.
Nya linjen är gratis
Den 3 maj återuppstår den gamla färjelinjen, nu mellan Stenpiren och det nybyggda färjeläget vid Lundbystrand. Den nya linjen, nummer 287, är gratis och kommer att gå var 15:e minut under högtrafik.