Lars Rapp är yrkeslärare på VVS- och fastighetsprogrammet på Lindholmens tekniska gymnasium. Foto: Gunilla Ohlsson Ottosson

2023-11-27 | 4 min läsning
Garanterat jobb för utbildade fastighetstekniker
Eleverna som tar examen från VVS- och fastighetsprogrammets inriktning Fastighet med godkända betyg är garanterade en anställning inom något av Framtidskoncernens bostadsbolag.

– De blir utbildade fastighetstekniker, med högskolebehörighet och garanterad anställning, säger Lars Rapp, som är yrkeslärare på VVS- och fastighetsprogrammet.

Bred grundkunskap om fastigheter

En fastighetstekniker har en bred grundkunskap om fastigheter och utför mycket arbete själv, men ska också kunna bedöma när det är dags att ta in en specialist. Yrket passar händiga personer som tycker om att lösa problem och träffa människor.

Foto: Gunilla Ohlsson Ottosson

Första året på VVS- och fastighetsprogrammet är gemensamt för alla, men till år två väljer man någon av de fyra inriktningarna: Fastighet, Kylteknik, Ventilation och VVS. Alla leder till kvalificerade jobb inom fastighetsbranschen.

Lindholmens tekniska gymnasium är certifierat VVS-college – en kvalitetsstämpel från VVS-branschens yrkesnämnd. Inriktningen Fastighet har också fått kvalitetsutmärkelsen Branschrekommenderad skola – Fastighet.

”Jättebra samarbete med branschen”

Det innebär bland annat att man har behöriga lärare med branscherfarenhet, god samverkan mellan skola och arbetsliv och kvalitativ arbetsplatsförlagt lärande (APL) på branschföretag med utbildade handledare.

– Vi har ett jättebra samarbete med branschen. Företagen ställer upp med duktiga handledare och APL-platser för våra elever. Vi tar också in olika yrkespersoner som berättar om sina specialiteter. Vi har till exempel haft en specialist på sprinklers här, och skolans egen  fastighetstekniker från stadsfastighetsförvaltningen kommer till varje ny kurs och pratar om ämnet utifrån sitt perspektiv, berättar Lars Rapp.

– I ventilationskursen placerade han en koldioxidmätare i klassrummet som vi kan följa och se hur luftkvaliteten påverkas av antalet personer i rummet vilket blev väldigt tydligt och konkret för eleverna. Dessutom blir han en extra vuxen yrkesperson som eleverna kan fråga om allt möjligt, fortsätter Lars.

”Kolla hur det ser ut hemma”

För att trivas på utbildningen bör man ha ett intresse för tekniska saker och gilla att arbeta med händerna. Men det är också mycket teori, fackspråk och komplicerade system att sätta sig in i.

Det är skönt att ha kunskaperna så att man kan göra saker själv säger Victor som går i trean på inriktningen Fastighet. Foto: Gunilla Ohlsson Ottosson

– Det är praktisk fysik och matte. Man måste förstå hur saker hänger ihop, vad som kommer att hända och kunna räkna ut lösningar, förklarar Lars. Som yrkeslärare lär jag ut både teorin och praktiken, visar system, plockar ihop dem och tar isär dem, säger Lars och fortsätter:

– Det gäller att väcka ett intresse för funktionerna i ett hus. Jag brukar säga till eleverna att kolla hur det ser ut hemma – hur funkar vattenlåset, hur ser det ut, kan du byta det?

”Där är en sån installation, och där är en sån”

Att man får ny och värdefull kunskap på VVS- och fastighetsprogrammet bekräftar eleverna.

– Man kan till exempel vara ute på stan och se att ”där är en sån installation, och där är en sån”, säger Joakim som går i trean på inriktning kylteknik. Det såg man inte innan man började här.

Tillsammans med klasskompisen Kim håller han på med sitt gymnasiearbete – att bygga och installera en kylanläggning.

– Vi är nästan klara, säger Kim. Vi väntar på några delar och ska isolera rören. Eleverna på teknikprogrammet kanske förstår en del av detta, men inte så många andra av våra jämnåriga.

”Det är skönt att ha kunskaperna”

I en av skolans verkstäder har man byggt upp övningsbås, som små badrum. Där har eleverna själva dragit rör, installerat avlopp under golvet och kopplat in el för belysning.

– Det är skönt att ha kunskaperna så att man kan göra saker själv, jämt slippa anlita någon och att man kan hjälpa andra, säger Victor, som går i trean på inriktningen Fastighet. Jag valde utbildningen för att jag gillar att arbeta praktiskt, inte vill sitta stilla vid en dator och för att man får jobb.

– Många av våra elever väljer att först jobba några år och sedan läsa vidare till fastighetsingenjör eller fastighetsförvaltare, ofta på inrådan av arbetsgivaren och på arbetstid, berättar Lars.

Övningsbås i form av små badrum där eleverna själva dragit rör, installerat avlopp under golvet och kopplat in el för belysning. Foto: Gunilla Ohlsson Ottosson



Prenumerera så du inte missar något nytt!