Fråga : Det företag som sålt min Panasonic värmepump har gått i konkurs. Med pumpen följde en från företaget utställd garanti på ett år. På pumpen finns även en femårig garanti angiven. Det har uppstått ett fel på pumpen som är 1,5 år gammal och felet har inte med installationen att göra, vilket en behörig reparatör har konstaterat. Nu har jag har reklamerat mot näringsidkare i tidigare säljled, i det här fallet Panasonic Sverige AB. De har avvisat reklamationen på grund av att värmepumpen är köpt direkt från Asien och inte via Panasonic Sverige AB. Kommer Panasonic Sverige undan med ansvar mot de konsumenter som ovetande har köpt sin Panasonic värmepump från ett svenskt företag som inte varit auktoriserad återförsäljare?
Svar: Anspråk mot tidigare säljled enligt 46 § Konsumentköplagen bygger på att det finns ett avtalsförhållande mellan i det här fallet den firma som gått i konkurs och Panasonic Sverige vilket det inte gör. Går det inte att spåra vem som är leverantör till företaget som gått i konkurs blir det svårt att reklamera till rätt part. En idé kan vara att söka sig till Panasonic internationellt.