Februari är månaden som blev över. Fyra, ofta rätt grå, transportveckor man bara ska igenom. Det var skäl nog för Göteborg & Co och ett antal andra aktörer att utse just februari månads sista dagar för sin nya satsning: Go to Sea.
– Vi ville skapa något kring vår fisk- och skaldjurstradition och samtidigt ta vara på göteborgarnas starka band till hamnen, havet och skärgården, säger projektledaren Birgitta Bergerlind.
Kulinariska möjligheter under fem dagar
Den första upplagan av Go to Sea sträcker sig över fem dagar – från tisdag till och med lördag – och kommer inte minst att erbjuda en rad kulinariska möjligheter. Både för skol- och förskolebarn i västra Göteborg som serveras fisk i bamba fyra dagar i rad, men också för de göteborgare som vid lunchtid har vägarna förbi en av de fyra sopp-containrar som tjänstgör i centrum under veckan.
Vid sidan av de nio kända krogar som deltar i soppserveringen satsar ytterligare fler restauranger på skräddarsydda menyer med specialsatsning på fisk- och skaldjursrätter.
Även om maten har en stor och viktig roll i hyllningen till havet erbjuds det också en rad andra arrangemang med anknytningar till det våtaste av element.
– I Nordstan ordnar vi med information som kan handla om allt från miljöfrågor, till musselodlingar och berättelser om Ostindiefararen, säger Birgitta Bergerlind.
Hoppas arrangemanget kan utvecklas och växa
Dessutom finns möjligheter att boka in sig för en kväll på Maritimans specialöppnade fartygsflotta med guidning och middag i jagaren Smålands officersmäss, få en guidad tur på fiskeauktionen eller att välja något annat ur det späckade programmet.
– Jag hoppas och tror att vi framöver kan utveckla den här veckan med ännu fler aktiviteter – till exempel i hamnen och skärgården, säger Birgitta Bergerlind.
Kroken är agnad. Nu återstår bara att se om göteborgarna nappar.