2005-10-25 | 4 min läsning

God kvalitet på Göteborgs vuxenutbildning enligt skolverket

Vuxenutbildningen i Göteborg håller god kvalitet. De studerande får värdefulla kunskaper och ett bättre läge på arbetsmarknaden, visar Skolverkets granskning som genomfördes i våras. Men vuxenutbildningen får också kritik. Den saknar handlingsplan för att motverka kränkande behandling och en del av intagningsbesluten fattas av fel personer.

I våras genomförde Skolverket en inspektion av vuxenutbildningen. Slutrapporten visar att utbildningen av vuxna överlag håller god till mycket god kvalitet, men att kvaliteten varierar mellan olika anordnare.

En del brister i lärarkompetens

– De flesta bristerna hittade vi hos några av de mindre anordnarna. De har svårare att ha tillräckliga resurser och kunskaper för att hålla en god kvalitet inom alla områden, säger Eva Jönsson på Skolverket som ansvarade för inspektionen.

– En av bristerna handlar om lärarkompetens. Hos några av de mindre anordnarna fanns lärare som saknade lärarutbildning eller ämneskompetens. Även om deras förhållningssätt är bra har de svårare att bedöma elevernas kunskaper och informera om hur betygen sätts, säger Eva Jönsson.

Vuxenutbildningen i Göteborg skiljer sig från många andra kommuner genom att en stor andel av utbildningen upphandlas.

75 procent av dem som studerar inom vuxenutbildningen gör det hos andra anordnare än kommunen. Det kan vara olika organisationer, studieförbund, folkhögskolor, ekonomiska föreningar, statliga bolag eller enskilda företag.

Motsvarande siffra för hela landet är drygt 20 procent.

Bra på att följa upp

Enligt Eva Jönsson innebär den göteborgska modellen både fördelar och nackdelar:

– En positiv effekt är att upphandlingen i sig innebär en stor tydlighet. Kommunen har blivit bättre på att upphandla och använder det som ett sätt att förbättra kvaliteten.

– Göteborg är också bra på att följa upp vuxenutbildningen. Man tar reda på vilken nytta de studerande haft av utbildningen och vad som händer med dem sen, säger hon.

Negativt med den här typen av organisation är att det är svårt att tillämpa regelsystemet för rektorsansvaret.

– Med många anordnare blir det lätt otydligt vem som är rektor. Och eftersom rektorn är närmast ansvarig gentemot den studerande kan rättssäkerheten bli lidande. Det är svårt att hävda sin rätt när man inte vet vem som är rektor, säger Eva Jönsson.

Bryter mot lagen i några fall

En annan svårighet med många anordnare är konkurrens- situationen.

– En lärande organisation förutsätter att man är generös med att dela med sig av goda erfarenheter. När anordnare konkurrerar med varandra är de inte lika intresserade av att berätta för varandra vad som är bra, säger hon.

I några fall bryter vuxenutbildningen mot lagen. Bland annat saknas handlingsplan mot kränkande behandling.

– Det enda som finns är mer generella planer som bara omfattar de anställda. Enligt läroplanen måste handlingsplanen omfatta både studerande och lärare, säger Eva Jönsson.

Att intagningsbesluten i vissa fall fattas på fel nivå i organisationen är en annan brist som snarast måste åtgärdas.

– Det är rektorerna på någon av vuxenutbildningens tre kontor som ska fatta beslut om intagning. Men på en del utbildningar är det anordnarna själva som tar reda på den sökandes förkunskaper och fattar beslut. Det är ett formellt fel som skulle kunna innebära risk för missbruk, särskilt i en situation där anordnare konkurrerar med varandra, säger Eva Jönsson.

Fakta | Vuxenutbildning i Göteborg

Förra året studerade 15.000 vuxna göteborgare i någon av utbildningarna inom den kommunala vuxenutbildningen i Göteborg. Av dessa deltog 4.000 i svenskundervisning för invandrare, sfi. 115 som gick på särvux, vuxenutbildning för utvecklingsstörda.

I Göteborg ansvarar två nämnder för vuxenutbildningen: vuxenutbildningsnämnden, som har det övergripande ansvaret och utbildningsnämnden. Vuxenutbildningsförvaltningen består av en central förvaltning och tre vuxenutbildningskontor i olika delar av staden.

Den del av vuxenutbildningen som ligger under utbildningsförvaltningen är samlat i Studium (som är en enhet inom utbildningsförvaltningen) ska genomföra minst 20 procent av utbildningarna. Resten av utbildningarna upphandlas av 15 olika utbildningsanordnare.



Prenumerera så du inte missar något nytt!