”Måltidspedagogik är att lära barnen bra matvanor genom att väcka deras nyfikenhet på maten”, säger kocken Carrie Ng. Foto: Heléne Levy

2025-04-17 | 2 min läsning

Gör maten till en del av barnens lärande 

Det är morgon på förskolan Hammarkroken 1 och i köket kikar två minikockar in i kylen. Kocken Carrie Ng ber dem ta ut tre morötter. Det är dags att förbereda en sallad till dagens lunch. 

Tillsammans med pedagogerna på förskolan arbetar Carrie Ng med måltidspedagogik. 

Vad är måltidspedagogik? 

– Det är innebär att lära barnen bra matvanor genom att väcka deras nyfikenhet på maten. De får öva på att våga pröva nya smaker och råvaror. Maten kan vi också koppla till andra ämnen som till exempel matte och språk, säger Carrie Ng. 

I köket har minikockarna börjat skala morötterna som är lila till färgen. Det blir ett samtal om morötterna smakar annorlunda än de vanliga orangea. Skalen läggs i påsar för kompostering. Motorik, smak, färg och hållbarhet ryms i den här lilla stunden vid köksbänken. 

Motorik, smak, färg och hållbarhet ryms i den här lilla stunden vid köksbänken. Foto: Heléne Levy

– Måltidspedagogik kan också hjälpa till att minska matsvinnet. När barn får vara med och utforska maten, laga den och lära sig var den kommer ifrån, blir de mer intresserade att äta upp den. Genom att prata om matens väg från jord till bord lär de sig att maten är värdefull och att vi ska ta hand om den, säger Carrie Ng. 

Ökar barnens inflytande, delaktighet och självkännedom 

Det är de äldsta barnen på förskolan som får arbeta med måltidspedagogiken och de får också vara minikockar i köket. 

– Vi har kopplat ihop Carries arbete med att vi väcker barnens nyfikenhet kring alfabetet och att skriva. Under februari jobbade vi till exempel med bokstaven b och då var månadens grönsak brysselkål, säger Karin Hildesson Yusuf, förskollärare på Hammarkroken 1. 

Barnen får bland annat öva på turtagning och samarbete i köket. Foto: Heléne Levy

En annan förmåga som barnen får möjlighet att utveckla i köket är att ta eget ansvar. 

– De har fått öva på turtagning och samarbete i köket. Vi ser också att måltidspedagogiken ökar barnens inflytande, delaktighet och självkännedom, säger Karin Hildesson Yusuf. 



Prenumerera så du inte missar något nytt!