Omkring 1.000 personer, både kollektivanställda, tjänstemän och konsulter som deltar i bygget av leden träffas på operan för att tala om arbetsmiljön och sedan se på opera. Bland annat kommer Mona Sahlin, statsråd med ansvar för arbetsmiljö, att tala på film direkt till personalen.
Ska skapa gott arbetsklimat
Kampanjen ska skapa ett gott samarbetsklimat mellan beställaren som är Vägverket och de företag som genomför själva bygget. Ett bra samarbete och en gemensam målsättning ska stärka kvalitetsarbetet, skapa en säker arbetsmiljö och minimera påverkan i omgivningen.
Det viktiga med projektet är att alla verkligen vet vad som gäller och är med på noterna.
– Det är lätt att få förståelse bland cheferna. Men det är viktigt att det också tränger ut till alla i projektet, även till mannen som sitter i grävmaskinen eller borrar i berget. Därför har vi kickoff på operan, säger Knut Hermansson, som är projektledare på Vägverket för Götaleden.
Planera först – handla sedan
”Rätt direkt” betyder att man planerar först och handlar sedan. Tanken är att resultatet ska bli bra och utan byggfel och att projektet håller kostnader och tider. Fokus ligger på arbetsmiljön och man har en nollvision. Ingen ska skadas allvarligt under bygget.
– Alla man i kedjan ska veta vad man ska göra och hur. Det eliminerar olycksrisker, säger Knut Hermansson.
Ett sådant här stort byggprojekt mitt inne i en citykärna, med trafik, butiker, och boende riskerar att ställa till med mycket störningar. ”Rätt direkt” ska även försöka minska dessa störningar. Det kan vara en så enkel sak som att byggnadsarbetarna inte belamrar en trottoar framför en butik med en massa utrustning.
Sunt förnuft satt i system
Vägverket anser inte att man tagit fram någon ny revolutionerande teknik för att driva arbetsmiljöprojektet.
– Det är inget märkvärdigt, man kan mer säga att det är sunt förnuft satt i system, säger Knut Hermansson .
Kampanjen ska pågå till dess att Götaleden är färdig 2006.