”Lätt att boka, lätt att inspireras till mer och inte minst är det väldigt snygg förpackat”, skriver juryn också.
– Vi har gjort om allt, både teknik och design under det senaste året. Väldigt mycket av framförallt designen gör vi själva, säger Anders Fahl på Göteborg & Co:s marknadsavdelning.
Den första versionen av goteborg.com kom 1995 och sajten har sedan dess gjorts om flera gånger. Webbredaktionen, som består av fyra personer, jobbar numera mycket med sociala medier. Facebooksidan har just nu mellan 28 och 29 000 fans och man gör också Spotifylistor, till exempel för Göteborgs kulturkalas.
Startskott på fortsatt utvecklingsarbete
– Det är förstås väldigt roligt att vi fått den här utmärkelsen säger Anders Fahl som ser den som ett bevis att man är på väg åt rätt håll och ett startskott på det fortsatta arbetet.
– Vi har mycket på gång som vi vill förändra och lägga till. Och vi hoppas förstås finnas med på listan även nästa år. Det finns många bra sajter på topp-100-listan som vi kan få inspiration av, många som jobbat bra på olika sätt.
Stockholm town som är Stockholms motsvarighet till goteborg.com hamnade på 31:a plats. Till Sveriges bästa sajt utsågs Haléns näthandelssajt halens.se.
Fotnot:
Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet.