Projektet heter Rebus (”Resan till en bättre skolmiljö”) och ska pågå i tre år. Målet är att skapa en gemensam metod och riktlinjer för hur skolmiljöer i Sverige, Norge och Danmark kan bli bättre och mer trivsamma.
Tolv utvalda skolor blir ”laboratorier”
– Vi ska ta fram en metod som kan fungera i alla tre länderna, både i förskolan, grundskolan och gymnasiet, säger Eva Cassel, kundstrateg på lokalförsörjningsförvaltningen (LFF) i Göteborg och projektledare för hela EU-projektet.
– Men det kan också bli flera olika metoder eller varianter på en metod. Våra tre länder har liknande läroplaner, erfarenheter och forskning. Allt detta ska vi nu kartlägga och samarbeta kring.
Som ”laboratorium” har projektet tolv skolor och förskolor där nya arbetssätt kan testas och utvärderas.
Arbetssätt för att utveckla elevinflytande
EU bidrar med närmare åtta miljoner kronor till Rebus och de deltagande kommunerna bidrar med arbetstid motsvarande lika mycket.
– Inga pengar får gå till ombyggnader eller renovering av skolor, detta är ett projekt för att utveckla en metod, säger Eva Cassel.
Göteborg kommer att dra en lans för sin metod ”En skola att tycka om”, som använts i cirka 50 skolor och förskolor. Det är ett arbetssätt både för att utveckla elevinflytande och för att minska kostnaderna för skadegörelse. Grundidén är att när eleverna själva får vara med och utforma den nya skolmiljön, tar de mer ansvar för att det förblir fint.
Skolbarn gjöt betongplattor till Komettorget
Även kulturförvaltningens sätt att arbeta med arkitektur i skolan genom så kallade arkitekturserier kommer att lyftas fram av Göteborg i EU-projektet. Här går arkitekter in i skola eller förskola och diskuterar konkreta ombyggnader och ger barnen möjlighet att ställa frågor till fastighetsägare, politiker eller andra beslutsfattare.
Ett exempel är eleverna i Backegårdsskolan i Bergsjön. De fick göra betongplattorna på Komettorget, när torget skulle rustas upp. Det blev så lyckat att torgets förvaltare skrev kontrakt med skolan om fortsatt samarbete och under flera år gjöt alla barnen i tredje klass mosaikplattor till Komettorget.
Totalt medverkar 17 partners i projektet Rebus. Från Göteborg deltar förutom LFF och kulturförvaltningen även stadsdelsförvaltningarna i Tynnered och Älvsborg, Försäkrings AB Göta Lejon samt Center för skolutveckling.