En anledning till framgången är samarbetet med Sveriges Rese- och turistråd som genom sina kontor i utlandet arrangerar möten mellan researragörer och representanter för svenska destinationer.
– Vid sådana så kallade workshops är det väldigt intensivt och jag kan träffa upp emot 20 utvalda researrangörer på en dag, berättar Anthony Bright som nyss kommit hem från Milano.
Fler direktflyg bidrar
– Italienarna kände till Lappland och Stockholm. Oss fick jag börja med att peka ut på kartan, men sedan är de ofta intresserade. Det jag upplever går hem bäst är att allt är inom promenadavstånd, parkerna och närheten till den fina skärgården.
Göteborg & Co och Västsvenska Turistrådet samarbetar när det gäller den utländska marknaden och det samarbetet ser Anthony Bright positivt på.
– Vi får en produkt med allt från city break till familjeaktiviteter och naturupplevelser. Flyglinjer viktigt En annan faktor som bidragit till utländska researrangörers ökande intresse är naturligtvis att Göteborg fått fler direktlinjer med flyg de senaste åren.
– Det är otroligt viktigt. Förutom att det är en förutsättning att resenärerna lätt ska kunna ta sig hit så bidrar flygbolagen genom att själva bjuda hit utländska resesäljare. Vi samarbetar också med flera av dem genom gemensamma annonskampanjer och andra aktiviteter.