2006-04-07 | 1 min läsning

Göteborg & Co står modell för ny satsning i Borås

Borås vill bli vill bli attraktivare. Därför går kommunen, näringslivet och högskolan samman i ett partnerskap som inspirerats av Göteborg & Co:s framgångar.

”BoråsBorås” sjöng ju redan Galenskaparna och After Shave, och nu blir det namnet på den satsning man gör för att göra staden attraktivare att besöka och bo, arbeta och studera i.

Det så kallade partnerskapet, där Borås Stad och det lokala näringslivet ska vara jämbördiga parter, ska driva gemensamma utvecklingsprojekt och arrangemang under inledningsvis tre år.

Hoppas på fler jobb och fler studenter

Upplevelse- och besöksnäringen prioriteras till en början, vilket man på längre sikt hoppas ska leda till en ökad företagsetablering, fler arbetstillfällen, fler studenter och fler som väljer att bosätta sig i kommunen.

Likheterna med Göteborg & Co:s sätt att arbeta är ingen slump; den grupp som har arbetat fram förslaget i Borås säger sig ha haft Göteborgs marknadsbolag som förebild.

När projektet väl sätts igång skall intresserade kunna titta närmare på webbplatsen boras.boras.com.



Prenumerera så du inte missar något nytt!