Foto: Frida Winter
I Göteborg finns en stor lokal delningsekonomi som dragit igång på initiativ av göteborgarna, bland annat bytesgrupper där man byter allt från växter till barnkläder.
Göteborgs Stad har också tagit initiativ till flera satsningar. Ett exempel är mötesplatsen Fixoteket där man kan laga, låna och byta för att förlänga livet på material och prylar.
Skänker bort det de inte vill ha kvar
I våras fick över 960 göteborgare svara på en enkät om hållbar konsumtion och delningsekonomi. Drygt nio av tio är positiva till att minska sin konsumtion de kommande fem åren och sju av tio uppger att de skänker bort saker som de inte längre vill ha kvar.
Rapporten visar också att kännedomen om delningstjänsterna varierar. 75 procent känner till cykeluthyrningstjänsten Styr & Ställ, 19 procent känner till Fixoteket men bara fem procent känner till Smarta kartan – en webbplats där man på en karta enkelt hittar platser och tjänster för att låna, byta och dela prylar och tjänster i Göteborg.
”Vi behöver ett större utbud nära människors vardag”
15 procent svarade att de inte hört talas om några delningstjänster alls.
– Trots att Göteborg är i framkant inom området är det tydligt i undersökningen att vi både behöver ett större utbud av delningstjänster som finns nära i människors vardag, och att vi behöver arbeta mer med att stärka göteborgarnas kunskap om och hur denna typ av tjänster fungerar, säger Emma Öhrwall, processledare på konsument- och medborgarservice i Göteborgs Stad.

Foto: Frida Winter
FAKTA | Så här svarade göteborgarna
- Drygt nio av tio är positiva till att minska sin konsumtion de kommande fem åren.
- Drygt en av tre anser att de har för många saker som de inte använder så ofta
- Sju av tio uppger att de skänker bort saker som de inte längre vill ha kvar
- De flesta som svarat i undersökningen är positiva till reparation, hyra något från ett företag, köpa och sälja second-hand/begagnat och låna/låna ut något till en privatperson.
- De som redan använder delningstjänster uppger att det främst är för att det är bra för miljön (63 procent) eller för att spara pengar (51 procent)
- Fyra av tio vill ha information om delningstjänster via mejl
- Tre av tio föredrar sociala medier, brevlådan, annonser på stan, internet och via en app
- Oavsett ålder föredrar de allra flesta att får information på mejl och hem i brevlådan
Fotnot
Konsument- och medborgarservice har i uppdrag att främja hållbar konsumtion och delningsekonomi ses som ett viktigt verktyg för att uppnå det.