Göteborg-Oslo-samarbetet lyfte hållbara godstransporter i Bryssel
93 procent av godstransporterna mellan Göteborg och Oslo går med lastbil på E6:an. En stor flaskhals för järnvägen är den 13 mil långa enkelspåriga sträckan mellan Öxnered i Sverige och Halden i Norge.
– Järnvägen har dålig kapacitet, vilket innebär att miljömål om minskade utsläpp av växthusgaser blir allt svårare att uppnå, säger Sara Schütt, sekretariatsledare Göteborg-Oslo-samarbetet vid stadsledningskontoret.
Vill se ett gemensamt norsk-svenskt uppdrag
Göteborg-Oslo-samarbetet uppmanar därför Norges och Sveriges regeringar att ta upp nya samtal om dubbelspårsutbyggnad mellan Göteborg och Olso. Man vill se ett gemensamt uppdrag till Trafikverket i Sverige och Jernbaneverket i Norge om en så kallad åtgärdsvalsstudie.
– Vi vet att transportsektorn, framför allt personbilar och tunga fordon, är den största källan till utsläpp av klimatgaser. Vi behöver snarast flytta gods från väg till sjö och bana om länderna ska leva upp till sina klimatförpliktelser i Parisavtalet, säger Sara Schütt.
På tisdagens seminarium på House of Norway i Bryssel medverkade också Göteborg-Oslo-rådet, norskt samferdseldepartement, representanter för EU-kommissionen och EU-parlamentet, OECDs avdelning för stads- och regional utveckling och näringslivsföreträdare från Göteborgs Hamn och DHL.
Monika Heiming, Executive Directorpå European Rail Infrastructure Managers och Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn och Sara Schütt som modererade samtalet.