– Det är det enda smolket i bägaren, i övrigt håller tendensen i sig att inställningen till flygplatsen blir allt mer positiv, säger vd Göran Hall.
Det är tredje året i följd som Göteborg city airport (GCA) gjort en attitydundersökning, den här gången baserad på 600 telefonintervjuer.
Sprängde halvmiljonstrecket
– De som känner sig störda var tidigare de som bodde nära flygplatsen. Deras acceptans har succesivt ökat, men det som hänt nu är att de som bor längre bort, utanför Hisingen, känner sig mer störda, säger Göran Hall.
En majoritet av de tillfrågade tycker att det är bättre att ha två flygplatser istället för att bygga ut Landvetter, och sex av tio anser att GCA ska fortsätta expandera.
Göran Hall är nöjd med utvecklingen. Antalet resenärer ökade ifjol med nästan 70.000 resande och därmed sprängdes halvmiljonsvallen. I år väntas passagerarantalet öka med närmare 100.000 till.
– Göteborgarna har upptäckt att det finns ett alternativ till Landvetter. Det ligger i tiden att man snickrar ihop sin egen resa och beställer över nätet.
Går fortfarande med förlust
Det finns också fler platser att flyga till från GCA. I slutet av mars startade en direktlinje till Köln/Bonn, i slutet av april kan man flyga till Dublin och i juni är det premiär på linjen till Warszawa.
De stora investeringarna gör att flygplatsen fortfarande går med förlust.
– Av landets alla trafikflygplatser är det bara ett fåtal som går med vinst. Men om allt går som vi hoppas gör vi ett nollresultat 2008, säger Göran Hall.
GCA ägs av AB Volvo, Göteborgs stad och Luftfartsverket.