2005-12-12 | 3 min läsning

    Göteborgs Hamns växel tystnade på grund av misstag – igen

    För andra gången på två år har Göteborgs Hamns telefonväxel tystats av misstag, i samband med att ett helt annat företag ville byta telefonoperatör från Telia. "Helt vansinnigt! De här absurda reglerna måste skärpas", säger Stefan Samuelsson, it-chef på Göteborgs Hamn.

    För två år sedan var det Tele2 som felaktigt ”råkade” ta över hamnens telefonnummer från Telia. I början av december hände det igen, därför att ett åkeriföretag av misstag hade skrivit in hamnens telefonnummer när man ville byta från Telia till en annan teleoperatör.

    Inkommande trafik stördes

    Ingen kontroll gjordes av vem som äger numret, vilket inte heller behövs.

    Det tog Stefan Samuelsson ett dygns intensivt arbete att ställa det hela till rätta igen. Under den tiden kunde cirka 1.000 anställda vid hamnen inte ringa ut, därför att den nya teleoperatören inte hade kopplat in hamnen.

    – Vi är ett säkerhetsklassat företag, med larmkedjor som måste fungera. Tack och lov behövdes inga såna samtal ringas under det här dygnet. Men ett stort kaos fick vi ändå, med arga och irriterade kunder och massor av missade kontakter och besked, säger Stefan Samuelsson.

    Även den inkommande telefontrafiken stördes, eftersom 600 av hamnens 1.000 linjer var omkopplade till mobiltelefoner. Och då fungerar inte utkopplingen på nätet.

    ”Viktigt att reglerna ändras”

    Reglerna för byte av förvalsoperatör säger att den som blir av med en kund inte får ta kontakt med kunden för att förmå denne att ändra sig. Stefan Samuelsson har förståelse för att det ska vara lätt för enskilda abonnenter att byta operatör, men anser att det inte får gå till så här lättvindigt.

    – Ingen verkar ha tänkt på företagen här. Hela processen är automatiserad, så i det här fallet skickade den nya teleoperatören en fil rätt in i Telias system och där tas den om hand med automatik. Vi får inget veta förrän vi får ett brev efter en vecka – och då är det liksom för sent…

    – Det här har kostat oss mycket pengar och det ska vi försöka reglera med opertören. Men det viktiga är att reglerna ändras. Det får inte vara så här enkelt, säger Stefan Samuelsson och påpekar att systemet kan utnyttjas av människor med skumma avsikter:

    – Tänk så lät detta kan missbrukas. En enda person kan stänga ner hela regeringskansliet, myndigheter och sjukhus genom att ringa några telefonsamtal. Eller komma åt konkurrerande företag i kritiska lägen, genom att ställa till ett litet helvete. Så får det inte vara.

    Enligt Post- och telestyrelsens informationsavdelning är det ovanligt att stora företag råkar illa ut på det här sättet.



    Prenumerera så du inte missar något nytt!