Nästa år firar Göteborg 400 år och nu ska jubileumsdesign ta fram i en tävling. Bild: Brewhouse

2020-08-18 | 1 min läsning

Göteborgs jubileumsdesign tas fram i tävling

Göteborg ska få en egen jubileumsdesign. Vad det blir för produkter utses i en tävling som öppnade i fredags. Tre vinnare koras i december och föremålen kommer bland annat att säljas på Turistbyrån.

Efter att Göteborg tidigare fått sin egen jubileumslåt är det dags att ta fram stadens jubileumsdesign.

– Jubileumsprodukterna vi söker ska stärka Göteborg som form- och designstad genom att lyfta stadens verksamma kreatörer, designers, formgivare, slöjdare och konsthantverkare. Varje produkt ska vara unik med kreativ höjd, men som också är hållbar, säger Jessica Winberg, producent Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.

The Brewhouse Award med tävlingskategorin Göteborg Form 2021 öppnade 14 augusti och pågår till den 30 september. Vecka 44 avslöjas finalisterna. I december koras tre vinnare. Tävlingen arrangeras i samarbete mellan Brewhouse och Göteborg & CO/Göteborgs 400-årsjubileum.



Prenumerera så du inte missar något nytt!