Göteborgs miljöpris till Toyotas Prius-ingenjörer
– De tre pristagarna Takeshi Uchiyamada, Takehisa Yaegashi och Yuichi Fujii, understödda av Toyotas högsta ledning, gick som pionjärer i bräschen för den hybridteknik som nu sprider sig över världen. En teknik som på sikt kan göra oss mindre beroende av miljöförstörande, fossila bränslen, sade juryns ordförande Stefan Edman när han tillkännagav pristagarna på Kungsportsplatsen.
Hälften el, hälften bränsle
Idag finns fyra kommersiella bilmodeller med hybridteknik i Sverige, i USA finns sju, men Toyota Prius var först, och har hittills sålt i mer än en halv miljon exemplar världen över.
Redan 1993 inledde de ett målmedvetet arbete med att utveckla en hybridbil med halverad bränsleförbrukning och avsevärt mindre utsläpp än vad som tidigare ansetts möjligt.
– Hybridtekniken kommer att kunna innebära en revolution när det gäller möjligheterna att förbättra luftkvalitén i världens städer och tätorter och att på sikt minska bilismens påverkan på den globala klimatförändringen, sade Stefan Ekman.
Prius teknik bygger på en samverkan mellan en elmotor och en förbränningsmotor och har blivit en förebild för en rad andra hybridbaserade personvagns-, buss- och lastbilsmodeller.
Volvo långt framme
– I viss mån kan man säga att priset också spiller över på de duktiga fordonstillverkare som finns här i Göteborg. Även om man inte var först så ligger både Volvo Lastvagnar och Personvagnar idag väldigt långt framme när det gäller utvecklingen av hybridteknik, sade Stefan Edman.
Göteborgs Stads Internationella Miljöpris, som förutom äran innefattar en miljon kronor i prispengar, delas i år ut för sjunde gången. Prisceremonin hålls den 28 november på Stora Teatern. I samband med besöket i Göteborg kommer pristagarna dessutom att hålla två workshops kring hybridteknik.
Fotnot:
Priset delas ut i samverkan mellan Göteborgs Stad, Carl Bennet AB, Elanders AB, Folksam, Götaverken Miljö, Handelsbanken, Nordea, Eldan Recycling, Schenker AB, Andra AP-fonden, PEAB, SKF och Stena Metall AB.
2578