2010-03-03 | 4 min läsning

Göteborgs småbåtshamnar blir renare med nya anläggningar

I Torslanda Lagun byggs nu Grefabs fjärde spolplatta med vattenrening, för att giftiga bottenfärger inte ska sköljas ut i havet. "Nu har vi anläggningar som är så fina och bra för miljön att miljöförvaltningar och hamnkaptener från hela Bohuslän kommer hit och tittar", säger Peter Hartzell, vd för Grefab som äger de kommunala småbåtshamnarna.

Och besökarna kommer inte bara från Bohuslän – ända från Kina kommer studiebesök till Göteborgs småbåtshamnar.

Ny toatömningsanläggning

– Femton tjänstemän från Kinas fiskedepartement var här och tittade, efter tips från Kemikalieinspektionen. Och de blev verkligt intresserade.

I Torslanda byggs nu också en anläggning där man kan tömma sin båttoalett, i stället för att släppa ut det i havet. Den kan användas av fyra båtar åt gången.

Sådana toatömningsstationer har Grefab redan i Hovås, Saltholmen och Björlanda, där man också har spolplattor med efterföljande vattenrening. Det slam som blir kvar efter båttvätten renas i hela fem sedimentkammare innan det slutligen passerar ett kolfilter. Och sedan ut i havet igen.

”Tuffaste arbetsplatsen i vinter”

Arbetet har pågått i Torslanda i vinter, trots den stränga kylan.

– Det har nog varit den tuffaste arbetsplatsen i Göteborg i vinter. De har fått börja dagarna med att gräva bort isflaken innan de har kunnat sätta igång det verkliga jobbet, säger Peter Hartzell och berömmer entreprenören Carlbergs i Göteborg.

– Ändå har de lyckats göra fem-tio gjutningar för betongplattan under februari. Den 1 april ska allt vara klart.

Bottenspolning hindrar påväxt

Grefab satsar sju miljoner kronor på investeringar i Torslanda Lagun inför nästa båtsäsong. Här ingår en ny kran som klarar 16 tons båtar, en 22 meter hög mastkran, en flytbrygga för fem större båtar och en ny bubbelanläggning för att hålla borta isen på vintern.

Grefab vill också slå ett slag för att ge sin båt ”ett extra lyft” och spola av botten i sommar. Då slipper man påväxt av de irriterande havstulpanerna. Idén kom efter en kurs på Kristinebergs marina forskningsstation i Fiskebäckskil, numera omdöpt till Lovéncentret Kristineberg.

Båten behåller fart och man sparar bränsle

– Forskarna berättade att havstulpanerna sätter sig fast först efter midsommar och bara om det där gröna slemmet finns på båtbotten. Om man spolar bort slemmet, fastnar inte havstulpanerna.

– Vi bestämde oss för att testa med lyft och spolning mitt i sommaren och det fungerar utmärkt. Jag har själv prövat på min egen båt och vi känner till många andra som gör så, säger Peter Hartzell.

– Nu när vi har så fina anläggningar är detta ett bra sätt att utnyttja dem, även på sommaren. Det gör att båten behåller fart och bränsleekonomi hela sommaren, när man slipper havstulpanerna.

100 nya platser för trailerbåtar

Det extra lyftet inklusive tvätt kostar 700-1500 kronor, beroende på båtens storlek. Ett sådant lyft innebär att man kan måla med de godkända bottenfärger som finns på marknaden, utan att ha båten full av havstulpaner till hösten.

– Om man inte målar alls, får man hålla på och tvätta och spola botten hela tiden. Eller ha båten på trailer vilket blir allt vanligare, en del så långa som sju meter, säger Peter Hartzell.

– Därför har vi i år ordnat 100 nya platser för trailerbåtar, både inomhus och utomhus.

5018.jpg

Foto: Roger Lindberg



Prenumerera så du inte missar något nytt!