2002-05-29 | 3 min läsning

    Göteborgs Stad får informationspolicy

    Kommunens information till invånarna blir allt viktigare. Det är huvuddraget i den nya informationspolicy för hela Göteborgs Stad som kommunstyrelsen sa ja till på onsdagen. Förvaltningar och kommunala bolag måste i allt sitt arbete tänka på information. Policyn betonar att information ska betraktas som en strategisk och prioriterad fråga i allt arbete inom kommunen.

    – Förvaltningar och bolag i koncernen ska uppfatta policyn som en signal att mer aktiv berätta om sin verksamhet och söka dialog med invånarna om det som berör den egna verksamheten, säger Ulf Källström informationsdirektör i Göteborg Stad.

    – Det innebär en skärpning av kraven på kommunikation. Det kräver att kommunens verksamheter tänker efter vad invånarna säger och tycker, innebörden av det och hur man sedan går vidare, säger han.

    Källström menar också att det betyder att kommunens verksamheter är beredda att i princip i alla lägen redovisa vad man gör, vare sig det är rätt eller fel.

    Grunden för demokrati

    Policyn ska fungera som ett ramverk och visa riktningen för framtiden. Grunden är att information och kommunikation är en grundförutsättning för en väl fungerande demokrati och för att den kommunala verksamheten ska utvecklas i samklang med göteborgarnas behov.

    Därför ska informationens roll göras tydligare. Informationen ska till exempel integreras i verksamhetsplanering, budget och årsredovisning i kommunen. Öppenhet som grund i allt informationsarbete slås fast. Det gäller både inom den kommunala verksamheten liksom ut mot göteborgarna.

    Kommunens olika verksamheter ska också sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt och i övrigt underlätta för den enskilde att ha med myndigheten att göra.

    Viktigt med resultat

    Nämnder och bolag i kommunen får nu i uppdrag att själva ta fram informationspolicies och riktlinjer för den egna verksamheten med den nya informationspolicyn som grund. Det viktiga är vad som kommer ut konkret av detta arbete.
    4368.jpg
    – Policy är en sak, att följa upp den konkret i sättet att arbeta, attityd och förhållningssätt, är en annan sak, menar Ulf Källström.

    Genomskinlig kommun

    – Nu gå vi vidare med vår önskan att öppna kommunen och göra den så genomskinlig som möjligt, säger Ulf Källström.

    I linje med den nya policyn ligger till exempel att göra beslutsprocesserna mer åtkomliga för alla invånare med hjälp av teknik. Det kan ske genom att diarier går att komma åt via Internet och att åtkomsten till kommunstyrelsen och kommunfullmäktiges handlingar underlättas.

    Alla förvaltningar och bolag inom kommunen som har tyckt till om den nya policyn har varit positiva och tillstyrkt förslaget. Det finns många kommentarer om det positiva i att det nu finns en informationspolicy som uttrycker kommunens ambitioner.

    Att Göteborgs Stad först nu får en samlad informationspolicy beror bland annat på att de senaste åren har varit mycket turbulenta. Det har till exempel varit oklart med EU-lagstiftningen på personuppgiftssidan.

    Kommunfullmäktige ska ta slutgiltigt ställning till den nya policyn.

    Läs hela Göteborgs Stads informationspolicy



    Prenumerera så du inte missar något nytt!