Göteborgs Stad granskar fejk-reor under Black week
– Vi vill granska hur väl butiker följer lagen och sätta strålkastarljuset på frågan. Syftet är dels att skapa en självreglering hos branschen, det vill säga att butiker som inte känner till det här eller struntar i det ska se att det granskas och därigenom förbättra sig. Vi vill också stärka konsumenterna och upplysa dem om hur det ska se ut och varför det är viktigt, säger Gabriel Södersten, konsumentrådgivare på Göteborgs Stad.
Följer inte lagen
Ändringarna i Prisinformationslagen kom 2022 och innebär att alla butiker ska ange det tidigare lägsta priset som en produkt har haft under de senaste 30 dagarna före aktuell prissänkning. Lagen infördes för att förhindra fejk-reor där butiker först höjer priset på en produkt för att sedan kunna sänka det och få det att se ut som en rea.
Under förra årets Black week granskade Göteborgs Stads konsumentrådgivning 50 Göteborgsbutiker för att se hur lagen efterlevdes. Endast en butik gjorde rätt. I år samordnar konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad en nationell undersökning på samma tema.
Över 40 kommuner deltar och mellan 400–500 fysiska butiker kommer att undersökas för att se hur väl butikerna anger tidigare lägsta pris. I år har Göteborgs Stad frågat andra kommuner om de vill delta i en liknande undersökning. Gensvaret har varit stort och totalt kommer omkring 50 kommuner och 4–500 fysiska butiker att undersökas för att se hur väl butikerna anger tidigare lägsta pris.
– Detta är den största nationella undersökningen som genomförs på detta sätt. Konsumentverket gör liknande granskningar, men det är ofta av e-handeln. Vi ser ett värde i att titta på de fysiska butikerna. Där kan det vara svårare för konsumenten att kolla upp en vara, säger Gabriel Södersten.
Hoppas på högre följsamhet
Resultatet av undersökningen kommer troligen att presenteras veckan efter Black week, i början på december.
– Vi hoppas och tror att vi kommer att ha en högre följsamhet i år. Lagen har funnits en längre tid nu och vår förhoppning är att fler ska ha tagit den till sig och att vi därmed får ett bättre resultat. Vi ser även fram emot att få ta del av ett samlat resultat för butiker från hela landet.
Tänk på detta under Black week
Tre saker att tänka på som konsument under Black week (och andra reaperioder):
- Gör bara planerade inköp. Skriv en lista på var du behöver eller vill ha. Handla enbart det som står på listan och undvik impulsköp.
- Jämför priserna i förväg. Det finns bra tjänster där man kan se produkters prisutveckling över tid och jämföra historiska priser.
- Var extra skeptisk mot väldigt stora rabatter. Rabatten är nödvändigtvis inte så stor som den ser ut att vara.