Statistiskt sett får Göteborg en genomsnittlig vinter bara ett fåtal rejäla snöfall. Men när det händer är det viktigt att snabbt och effektivt röja undan snön. Göteborgs Stad och de entreprenörer soim staden anlitar har tillsammans cirka 350 fordon och maskiner att sätta in för att röja snö, salta eller flisa. Utöver detta finns personal som för hand skottar och flisar till exempel övergångställen och trappor.
Om Göteborgsområdet får ”vanliga” snöfall, med upp till tio centimeter snö, är Göteborgs Stads ambition att de prioriterade ytorna ska vara plogade inom sex timmar efter att snön har slutat falla. Vanliga bostadsgator ska vara plogade inom tolv timmar.
Fastighetsägare har eget ansvar
Snöröjning och halkbekämpning är inte bara Göteborgs Stads ansvar
Alla fastighetsägare – stora, små, privata och offentliga, hyresvärdar, bostadsrättsföreningar, villa- och radhusägare – är skyldiga att skotta och flisa trottoarer, gångvägar och trappor på och längs fastigheten.
Länkar:
– Om det däremot inom en kort tid faller stora mängder snö, framför allt tung och blöt snö, eller om det fortsätter att snöa i flera dagar, då kommer det ta längre tid att hinna ploga och röja överallt. Stora mängder snö i större städer innebär också ett annat problem, det finns ibland ingenstans att göra av snön, vilket kan innebära besvärliga snöhögar under en tid, säger Petri Stjernvall, planeringsledare på stadsmiljöförvaltningen.
Halka oftare värre än snö
Ändå är snön inte den stora utmaningen i Göteborg. Det är halkan som oftare är ett större problem än snön.
Hur halkan bekämpas beror på vädret och temperaturen. Oftast, när temperaturen är runt noll eller på några minusgrader, saltar snöröjarna med fuktat salt på huvudvägarna och huvudgatorna där det går kollektivtrafik och på cykelbanorna.
Men om temperaturen sjunker under fem minusgrader gör det fuktiga saltet ingen nytta. Då läggs istället torrsalt ut på huvudvägarna och gatorna. På cykelbanorna läggs flis, som är finkrossad sten. Bostadsgator och andra lokalgator saltas aldrig utan flisas i stället.
Dina synpunkter är värdefulla
Det är värdefullt för Göteborgs Stad att göteborgarna hör av sig med synpunkter på snöröjningen och halkbekämpningen. Det gör att den kan bli bättre.
Om du har synpunkter eller frågor kan du ringa Göteborgs Stads kontaktcenter på 031–3650000 klockan 08-16.30 på vardagar, eller skicka epost: goteborg@goteborg.se.