2003-04-23 | 2 min läsning

Göteborgs stad söker 63,5 miljoner från Naturvårdsverket

Världens största gasdrivna färja för skytteltrafik över älven, fler gastankstationer och en biogaseldad fjärrvärmeanläggning i Torslanda är bara några av de stora projekt som Göteborgs stad nu vill ha statliga bidrag till att genomföra.

Totalt består ansökan av 19 olika delprojekt inriktade på trafik och energi. Om de genomförs kommer de att kosta cirka 212 miljoner, och väntas kunna minska utsläppen av växthusgaser med 100.000 ton per år.

Viktigt påverka beteenden

– Renare bränslen och miljövänligare fordon är en stor del av satsningen, men inte minst viktigt är försöka att påverka beteenden hos göteborgarna, säger Leif Johansson.

Genom informationskampanjer, reseplaneringstjänster och avgasmätningar vill bland annat Västtrafik och Trafikkontoret få göteborgstrafikanterna att ändra sina resvanor och välja det mest miljömässigt fördelaktiga färdsättet.

Klimp – regeringens klimatsatsning

Nu ansöker Göteborgs stad om ett statsbidrag på 63,5 miljoner kronor från de så kallade Klimp-pengarna, ett led i den nationella klimatpolitiken.

Totalt har riksdagen avsatt 900 miljoner för lokala klimatinvesteringsprogram, i första hand till landets kommuner. 300 miljoner ska fördelas i årets ansökningsomgång.

De sökta statsbidragen kommer bara att täcka en del av den totala kostnaden. Resten av finansieringen kommer från flera håll. Bland annat kommer de kommunala bolagen Renova och Göteborg Energi gå in med 69 miljoner kronor, 39 miljoner kommer från andra externa projektägare och projektdeltagare som Fordonsgas Väst, NCC, Västtrafik och Vägverket Region Väst.

Beslut i slutet av året

– Naturvårdsverket kommer nu att bedöma vår ansökan, det blir en avvägning av hur mycket miljöeffekter man kan få för pengarna. Men med tanke hur vi här i Göteborg bidrar till den globala miljösituationen tycker jag ändå att Göteborg har ett starkt koncept i den här ansökan, säger Leif Johansson vid stadskansliets infrastrukturenhet.

Beslutet fattas mot slutet av året av Rådet för investeringsstöd. Regeringen måste först invänta besked från EU-kommissionen som kan ha synpunkter på den här typen av stora statliga insatser, bland annat på grund av konkurrenslagstiftningen.



Prenumerera så du inte missar något nytt!