– Satsningen pågår på 22 grundskolor som ligger i områden där barns uppväxtvillkor är utmanande. Vårt arbetssätt bygger på att skolans lokaler öppnas upp utanför lektionstid så att alla som vill kan delta i eller hålla i kostnadsfria aktiviteter, säger Anna Grunander, utvecklingsledare på grundskoleförvaltningen, och fortsätter:
– Genom att vi ger barn möjlighet till en aktiv fritid, i närheten av viktiga vuxna, bidrar vi till trygga sammanhang. Något som kan ha stor betydelse för hur barnen lyckas i skolan och hur det går för dem senare i livet.
EU-politiker kommer ta del av arbetet
Men att skapa mer jämlika uppväxtvillkor kan ingen verksamhet lösa på egen hand. Därför behöver skolan samverka med näringsliv, civilsamhälle och kommun. Exempel på samarbeten inom ”Skola som arena” kan vara att en förening serverar frukost innan skolan, en annan erbjuder sportaktiviteter och en föräldragrupp ger läxhjälp.
Skola som arena
- Finns på skolor som ligger i områden där barns uppväxtvillkor är utmanande. Till exempel på grund av trångboddhet, låga inkomster eller få fritidsaktiviteter i området.
- De 22 skolor som igår i ”Skola som arena” är: Ellen Keyskolan F-6, Ryaskolan F-9, Svartedalsskolan, Landamäreskolan, Backegårdsskolan F-6, Bergsjöskolan, Gärdsmosseskolan, Lövgärdesskolan 4-6, Nytorpsskolan 4-9, Rannebergsskolan, Sandeklevsskolan F-9, Solbackeskolan F-6, Vättleskolan 4-9, Kungsladugårdsskolan, Torpaskolan, Frejaskolan F-9, Frölundaskolan F-9, Vättnedalsskolan, Ängåsskolan, Lundbyskolan, Bergsgårdsskolan f-6 och Gårdstensskolan
Länkar:
– Många är nyfikna på hur vi får till samarbetet. Bland annat har vi haft studiebesök från kommuner runt om i landet och andra EU-länder. Vi fick också nyss veta att Svenska ESF-rådet nominerat ”Skola som arena” till EU-kommissionen som ett bra exempel på arbete inom social integration. Det betyder att politiker på EU-nivå kommer att ta del av vårt arbete, vilket troligen kommer leda till ett ännu större intresse och ännu fler studiebesök, säger David Geiser Mellkvist, utvecklingsledare internationellt arbete på grundskoleförvaltningen.
Fullsatt konferens inspirerade besökare
För att möta det stora intresset för ”Skola som arena” anordnades nyligen en konferens som lockade 300 deltagare. Allt från representanter från kommuner, akademin, näringsliv och civilsamhälle till politiker, regionala och statliga myndigheter.
En av besökarna var Jennifer Ramos, projektledare för Aktiv Fritid Järva i Stockholm Stad. Hon tyckte att konferensen gav en djupare förståelse för hur skolor kan samverka med olika samhällsaktörer:
– Det var inspirerande att se konkreta exempel på hur skolor kan fungera som en central mötesplats, där utbildning, sociala insatser och fritidsaktiviteter kan samlas under ett och samma tak – för att skapa en trygg och stimulerande miljö för alla elever.
– Ett extra spännande inslag under konferensen var när en förälder delade med sig av sitt perspektiv. Det var inspirerande att höra om hans erfarenheter och hur han blivit en aktiv del av ”Skola som arena”, bland annat genom att vara bärare av deras läxhjälpsinitiativ. Det visade tydligt hur man som förälder kan vara delaktig och stötta sitt barns lärande på ett konkret sätt, vilket stärker både barnen och familjerna.
“Trygghet och studiero har förändrats mycket”
En annan talare vid konferensen var Lena Gustafsson som är rektor på Frejaskolan som ingår i ”Skola som arena”. Vid konferensen berättade hon bland annat om samverkan i praktiken men också resultatet av arbetet på sin skola – läs mer om Frejaskolans arbete i Vårt Göteborgs tidigare artikel som finns länkad här nedan.
– Vi har sett att eleverna har ett stort behov av en aktiv fritid och därför ingår vi sedan 2021 i denna satsning. Trygghet och studiero på skolan har förändrats mycket sedan starten. Genom att vi öppnar upp Frejaskolan på eftermiddagar och kvällar för elever och boende i området rör sig fler vuxna i och runt om skolan. Dessa vuxna kan stötta barn och ungdomar från olika perspektiv, vilket ökar tryggheten och bidrar till att eleverna kan fokusera på sina studier.
Anna Grunander som är en av dem som arrangerat konferensen berättar avslutningsvis att ett viktigt mål med konferensen var att skapa en dialog utbyta erfarenheter:
– Vi lyfte vi fram våra utmaningar men också det vi är stolta över – för att kunna inspirera andra. Jag hoppas att vi fortsätter att mötas kring detta så att vi tillsammans kan lyckas skapa mer jämlika uppväxtvillkor för barn och unga i segregerade städer.