– Det är ovanligt att EU finansierar ett projekt till 100 procent, men här tror de att vi kan göra skillnad. De vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om. Vår intention är att driva på aktörssamverkan och aktörsdialog och det samarbetet vill EU finansiera, säger Jonas Eriksson, verksamhetsledare för Gothenburg green city zone.
Gothenburg green city zone är ett initiativ där näringsliv, akademi och offentliga aktörer samverkar kring hållbara transporter. EU tror på Göteborgs processer och arbetsmetoder, och att staden är duktig på aktörssamverkan är en av anledningarna till att Gothenburg green city zone får pengar från EU.
Finansiering för att driva på framåt
2022 utsåg EU-kommissionen Göteborg till en av 100 städer inom Climate-neutral and smart cities. Det innebär att Göteborg ska vara en föregångare i omvandlingen mot klimatneutralitet och visa vägen för omställningen i Europa. Därigenom har Gothenburg green city zone kunnat söka EU-finansiering och får nu sex miljoner kronor.
Gothenburg green city zone
- Initiativet har skapat en fullskalig testmiljö mitt i Göteborg, där både privata och offentliga aktörer samverkar kring hållbara transporter
- Här testas nya lösningar och innovationer med målet utsläppsfria transporter 2030
- Initiativtagare är Göteborgs Stad genom Business Region Göteborg, Volvo Cars och RISE research institutes of Sweden
Länk: Business Region Göteborg: Om Gothenburg green city zone
Pengarna ska användas till att ytterligare accelerera arbetet för utsläppsfria transporter till 2030.
– Ofta får man den här typen av finansiering för projekt som testar en specifik lösning, men nu får vi det för att kunna accelerera vårt arbete med att driva på omställningen och för att öka samverkan. I vanliga fall måste man väldigt tydligt definiera exakt vad man ska testa och sedan rapportera på just det. Men i det här fallet betonar EU att vårt fokus ska vara att utforska vad vi måste göra för att komma framåt och använda pengarna till det, säger Jonas Eriksson.
Nya samarbeten och metoder
Under de två år som finansieringen sträcker sig är målet att höja kunskapen om vad som behöver göras för att driva på omställningen samt att få privata och offentliga aktörer att ta gemensamma beslut.
– Vi kommer att göra fördjupade analyser av förutsättningarna. Vi vill titta på vad det finns för barriärer och vad det är som bromsar företagen i att ställa om. Vi kommer också att anordna större workshops och ha öppna arenor för samtal, säger Jonas Eriksson.
Gothenburg green city zone kommer också att arbeta tillsammans med en designbyrå med så kallade designsprintar. Det är en metod för innovationsutveckling och för att snabbt komma till gemensam förståelse och arbeta fram nya idéer och förslag. Tack vare finansieringen kan metoden användas som ett nytt verktyg.
Gemensamt arbete för att skala upp
Gothenburg green city zone har redan flera pilotprojekt med fungerande lösningar, men har haft svårt att få till uppskalningen.
– Ofta sker test i liten skala när man har en finansiering, och när piloten är klar tar det slut. Vi måste öka samarbetet och komma till gemensamma beslut som gör att vi tar ännu mer action efter piloten. Vi behöver också föra ett kontinuerligt samtal om omställningen. Vi vet att vi måste ställa om och vi har de tekniska förutsättningarna i automatisering, elektrifiering och digitalisering. Men för att skala upp måste näringsliv, staden och akademin komma överens om vilken väg vi ska ta. Annars vågar man inte investera, säger Jonas Eriksson.