Efter attacken mot World Trade Center är det mycket som har förändrats i transportnäringen till och från USA. Flyget var de som först fick ändra på sina rutiner, och nu har turen kommit till sjöfarten.
Ett säkerhetsprogram har tagits fram, där USA i första läget valt ut 20 hamnar i världen som ska få ensamrätt på transporterna.
Meningen är att amerikansk personal ska kontrollera containrarna på plats i den utvalda hamnen. Vid framkomsten till USA kan godset därefter lastas av och transporteras bort utan några fördröjningar i tullen.
Lobbar för avtal
Göteborgs hamn är inte bland de utvalda 20 hamnarna, men har gett sig in i kampen om ett amerikanskt avtal med stöd från tullen, UD och näringsminister Leif Pagrotsky.
– Vår ambition är att Göteborg ska befästa platsen som centralhamn för skandinavisk industri, säger Eric Nilsson, tillförordnad VD för Göteborgs Hamn AB.
– Skulle vi inte få ett avtal med USA om fortsatta transporter, betyder det en käpp i hjulet för den ambitionen. Rent praktiskt skulle det innebära sämre service för skandinavisk industri.
Transporterna till USA kommer i så fall att ta upp till dubbelt så lång tid och fördyras med 1,5–2 procent. För Göteborgs hamn blir det en prestigeförlust, men inte något större ekonomiskt avbräck.
– Det handlar om 14 500 TEU (tjugo fots containrar) i direkttrafik till USA per år av totalt 700 000 TEU som hamnen omsätter, säger Eric Nilsson.
Norra Europas transportnav
Däremot skulle det betyda desto mer om Göteborg fick ett avtal med amerikanarna om det som kan kallas en gräddfil till USA.
– Då skulle vi kunna locka till oss de 30 000 containrar som idag skickas från Skandinavien till USA på andra vägar än genom Göteborgs hamn. Vi skulle trygga vår ställning som ett transportnav i norra Europa, säger Eric Nilsson.
Vad pekar då på att Göteborg ska få till stånd ett avtal? Vi finns ju inte med bland de tjugo hamnar som USA har pekat ut som lämpliga.
– Jag tror att det kommer att bli kaos i Hamburg om allt gods från Skandinavien till USA ska gå via dem. Det är inte heller praktiskt genomförbart att kontrollera alla containrar på plats, eftersom det tar en halvtimme att scanna varje container, säger Eric Nilsson.
Fyller säkerhetskraven
Kanske börjar amerikanarna inse att det inte räcker med tjugo hamnar. För inte så länge sedan inspekterades Göteborgs hamn av en amerikansk handelsattaché.
– Vi har en hög säkerhet och lever upp till de flesta av de föreskrifter som framtagits i det amerikanska säkerhetsprogrammet, konstaterar Eric Nilsson.
– Vi arbetar intensivt på alla kanter för att få avtalet med USA och det är min förhoppning att vi kommer att lyckas. Vid ett möte i Bryssel den 22 oktober framkom positiva signaler för en fortsatt trafik.
I december väntas besked i frågan om vilka hamnar som får de prestigefyllda avtalen. Förhoppningsvis ska Göteborgs hamn redan vid årsskiftet kunna teckna ett avtal om en sex månaders provperiod med USA.