Grönt ljus för spårväg till Eriksberg
Den 22 oktober godkände Göteborgs Stads kommunstyrelse ett tilläggsavtal inom storstadsavtalet – en del av den så kallade Sverigeförhandlingen, som finansierar flera spårvägs- och citybussprojekt i Göteborg.
Överenskommelsen gäller den framtida kollektivtrafiken i området Lindholmen – Eriksberg – Vårväderstorget på Hisingen. Ursprungsplanen vara att hela sträckan skulle byggas ut för citybusstrafik och enbart förberedas för eventuell framtida spårväg.
Nu är staten, Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad överens om att istället bygga spårväg till Eriksberg, med fem hållplatser längs sträckan (svarta linjen på kartan). Utöver detta ska åtgärder vidtas för att möjliggöra tätare och snabbare busstrafikering från Lindholmen till Vårväderstorget via Bräckevägen, med bland annat nya hållplatser (blåa linjen på kartan).

Staten är medfinansiär
Trots förändringarna i projektet ligger budgeten kvar på cirka 900 miljoner kronor (2024 års prisnivå), varav 800 miljoner kronor avser spårutbyggnaden och 100 miljoner kronor avser åtgärder för buss.
Precis som övriga projekt som finansieras inom ramen för Sverigeförhandlingen står staten för 50 procent av projektkostnaden. Övrig finansiering står Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen för.
– Nu i december öppnar den nya spårvägssträckan mellan Hisingsbron och Lindholmen för trafik. Genom att förlänga spårvägen vidare till Eriksberg ökar kapaciteten i kollektivtrafiksystemet ytterligare, fler göteborgare får nära till en spårvagnshållplats och många resor blir smidigare. Vi möter också den fortsatta stadsutvecklingen i Eriksberg och Lindholmen, säger Christer Niland, avdelningschef på exploateringsförvaltningen.
Planerad trafikstart 2033
Göteborgs Stad kommer nu gå vidare med planeringen av den nya spårvägen till Eriksberg och det förbättrade busstråket mellan Lindholmen och Vårväderstorget. Därefter kommer kommunfullmäktige ta slutlig ställning till om projektet ska genomföras.
Ambitionen är att den nya spårvägen ska kunna börja byggas 2030 och stå färdig för trafik 2033. Preliminär tidplan för busstråket Lindholmen – Bräcke – Vårväderstorget är att det ska vara klart 2030. Peter Wannding