Guldhedskolan först i Sverige med ny metod för ökad närvaro

Guldhedsskolan är den första grundskolan i Sverige att testa metoden peer support.
– På vår skola gör vi flera insatser för att nå elever som har hög frånvaro men med metoden peer support får vi ännu bättre effekt, berättar Susanne Söderberg, biträdande rektor på Guldhedsskolan och fortsätter:
– Med hjälp av vår peer support Emma Strandberg har vi kommit i kontakt med elever som vi tidigare inte lyckats få så mycket kontakt med. Vi har även lyckats få hit elever som tidigare stannat hemma men framför allt tycker jag att vi har fått till ett bra samarbetsklimat.
”Det handlar om att förstå ett utanförskap”
Sedan mars 2024 har Emma Strandberg som är utbildad peer support arbetat på Guldhedskolan. Bland annat jobbar hon med att hitta vägar för att nå elever, och dess vårdnadshavare, som haft en längre frånvaro. Hon har själv haft en brokig skolgång och har erfarenhet av psykisk ohälsa.
– Min egen skolgång blev lidande på grund av att jag inte hade stödet hemifrån och i min roll handlar det om att förstå ett utanförskap. Den kontakten som jag kan ha med elever och vårdnadshavare är inte alltid möjlig för en lärare, mentor eller elevhälsa att ha, säger Emma Strandberg, peer support Arbetsmarknad och vuxenutbildning.
Skolans rektor håller med och fyller i:
– Vår peer support lyfter bort skammen över att sitta hemma på ett sätt som vi i skolan kanske inte alltid når fram med. Våra möten på skolan kanske kan upplevas mer laddade, medan Emma kan sitta hemma i en familjs kök och ta ett lättsamt samtal där. Vi ser att det arbetet ger resultat. Jag skulle säga att det här är en av de mest effektiva metoderna som ger synligast resultat, säger Susanne Söderberg.
Många skolor är nyfikna på det nya arbetssättet
Flera skolor har hört av sig till Arbetsmarknad och vuxenutbildning som är initiativtagare till ”peer support” inom skolan. Från början skulle peer support testas på Guldhedsskolan under ett år men nu är projektet förlängt med ytterligare ett år.
– Vi kan med glädje berätta att projektet kommer att fortsätta åtminstone över 2025. Sedan måste vi hitta en lösning för en fortsättning så att det blir mer än bara ett projekt. Vi jobbar för en långsiktig lösning och min förhoppning är att detta ska kunna utvecklas, implementeras och leva vidare i flera skolor, säger Sofia Gustafsson, enhetschef på Arbetsmarknad och vuxenutbildning.