– Balder är utan tvekan en av de fem bästa i Europa, säger Douglas Ekström-Ahlby, från Stockholm, Sverigerepresentant för American coaster enthusiasts.
Han har själv åkt 374 av de omkring 1.500 banor som finns i världen, de flesta i USA och Europa.
Firar 80 år med jättesatsning
Lagom till Lisebergs 80-årsjubileum har nöjesparken gjort en jättesatsning på hundra miljoner kronor. 12 april öppnar parken, men redan på onsdagen var det premiärvisning av berg- och dalbanan för bland annat entusiaster från Sverige, Tyskland, Holland och England och för svenska och internationella medier.
– Den var himla rolig. Backen i början var värst, sedan flög man upp och ner i stolarna. Den får klart godkänt, säger Benjamin Werngren,15 år från Göteborg, som fick chansen att premiäråka.
– När man kommer till första backen tänker man på nära och kära. Det är annat än att åka lokaltåget, säger kompisen Mandus Örarbäck.
Häftigast längst bak
Killarna tipsar om att åka längst bak.
– Det går mycket snabbare och känns osäkrare längst bak, säger Benjamin Werngren.
– Det var helt underbart. Precis på gränsen, lagom pirrigt innan det blir för hemskt, berättar Martina Harbeck, som själv anser sig vara en riktig karusellfegis.
– När man kommer närmare och börjar gå in under själva bergbanan då växer den hela tiden. När man väl sitter i första backen då först inser man hur stor den är. Den är mäktigare än vad den ser ut på långt håll, tycker Martina Harbeck.
Jätteplockepinn
Banan är byggd med senaste tekniken som gör åkningen mjuk. Den är som ett jättelikt plockepinn. Det består av 190.000 löpmeter trävirke. Och trä ska det vara anser berg-bane-entusiasten Douglas Ekström-Ahlby. Träbanorna har kvar det naturliga, det levande i träet. Alla träbanor uppfattas olika, banorna av metall känns likadana tycker han.
Det han gillar mest på Balder är att det är mycket negativa G-krafter, man lyfter från sätet. Det är långa utdragna lyft så att man svävar. Ju mer, desto bättre, tycker han.
– Det är som nirvana eller som att hamna i extas, berättar Douglas Ekström-Ahlby.
Väl fastspänd
De åkande sitter fast med både bom och säkerhetsbälte. Det behövs enligt Douglas Ekström-Ahlby.
– Utan säkerhetsbälte skulle man troligen flyga ur, säger Douglas Ekström-Ahlby.
Som entusiast åker han varje år till USA för att åka olika banor. Som Stockholmare kan han bara beklaga att det inte finns nåt för honom på hemmaplan. Han säger att det i fortsättningen kommer att bli många fler Göteborgsbesök. Och det är precis vad ledningen för Liseberg hoppas på.
Tror mycket på satsningen
– Jag tror att den kommer att betyda mycket för besökstillströmningen. Det är inte många nöjesparker i Norden som kan göra en sådan här stor satsning. Vi hoppas att det ska bli en stor attraktion många år framöver, säger Pelle Johannisson.
Det var 16 år sedan som gamla bergbanan plockades ner på Liseberg.
– Varje dag sedan dess har vi längtat efter att få visa upp en berg- och dalbana i trä, säger Pelle Johannisson.
Fem åkkuponger
Om det kittlar bra i magen på besökarna så klirrar det också bra i kassakistan på Liseberg. Fem åkkuponger, alltså 50 kronor, kostar en tur som varar i 128 sekunder. Givetvis blir det billigare om man köper åkpass och åker mycket.
Förutom Balder bjuder Liseberg i år på en jubileumsträdgård. Den anläggs just nu för fullt där Hangover tidigare fanns. Parkens yta har till i år ökat med cirka 10.000 kvadratmeter. Det blir också mycket annat extra i parken under 80-årsjubileet. Nya skyltar ger besökaren en nostalgitripp i parken och det blir nya spehjul och nya filmer på storformatsbiografen och mycket annat.