2005-10-26 | 2 min läsning

Hagas fastighetsägare går ihop om renhållningen – också

Renhållningen i Haga ska samordnas. Istället för att varje fastighetsägare ser till att skräpet plockas bort planeras en gemensam upphandling. Idén är hämtad från den lyckade samordningen av klottersaneringen och affischborttagningen i samma stadsdel.

– Det förs diskussioner om att ha en försöksperiod under april till oktober nästa år. Genom att alla intressenter är med i en gemensam upphandling kan hela området städas samtidigt av ett företag, säger Lars Ohlsson, entreprenadledare på Trafikkontoret.

Städning även på helger

Det är många som är inblandade i renhållningen av Haga. De 15 fastighetsägarna i området ansvarar för sina fastigheters gångbanor och trottoarer. Park- och naturförvaltningen ansvarar parkområdet och trafikkontoret för gator och vägar. Resultatet är att skräpet plockas bort i olika områden på olika tider.

– Var en och en har löst det på sitt sätt. Några fastighetsägare städar själva och andra anlitar företag. Med ett samordnat avtal städas hela stadsdelen flera gånger i veckan. Vissa huvudstråk kan till och med komma att städas på helgerna, något som inte sker idag, säger Lars Ohlsson. Att samordning ger en prydligare stadsdel är en erfarenhet som Haga gjort tidigare.

Fler är intresserade

Idén är nämligen hämtad från den lyckade satsningen på klottersanering. Tack vare gemensam upphandling har klottret minskat. Även hanteringen av de kommunala anslagstavlorna – det tillåtna sättet att affischera på stan – samordnas.

– Nu ska kommunen engagera en koordinator för att försöka få igång fler områden, just nu undersöks möjligheterna inom vallgraven och i Gamlestan. Många av fastighetsägarna och affärsinnehavarna i city är intresserade, säger Lars Ohlsson.



Prenumerera så du inte missar något nytt!