– Ja, jag och mina femmor hjälpte till att skapa ett arbetsmaterial för skolan som handlar om förpackningar och deras miljöpåverkan. Det kom ett helt filmteam och riggade upp kameror, stativ och byggde upp en tillfällig studio i vårt klassrum.
Vad fick eleverna göra?
– De blev filmade i lite olika situationer och fick spela in talsekvenser. Sen fick några också göra glasögon i återvunnet material. Och bli filmade under tiden.
Vad skulle glasögonen användas till?
– När man sätter på sig dessa glasögon blir man förpackningsspanare. I arbetsmaterialet som är riktat till lite mindre barn i skolan, kan man göra dessa glasögon för att få eleverna att sätta fokus på och börja tänka på förpackningar och då framför allt på onödiga förpackningar. Tanken är att eleverna ska kunna använda glasögonen för att gå in i rollen som förpackningsspanare och börja prata om miljö och förpackningar på olika sätt.
Vad tyckte barnen om att vara med på detta?
– De visste inte i förväg vad som skulle hända och det var ju såklart väldigt pirrigt. Men de tyckte ju att det var jätteroligt. Alla ville vara med på allt!