Den här artikeln publicerades 2004-11-16 och kan ha hunnit bli inaktuell.
Under 2001 tog Göteborgs Stad i samarbete med de fackliga organisationerna fram en handlingsplan för att minska sjukfrånvaron.
I 14 stadsdelar
Sedan dess har ett antal hälsofrämjande projekt dragits igång och genomförts på olika nivåer i den kommunala organisationen. Från en timmes fysisk träning i veckan på arbetstid eller fortbildningsinsatser på en mindre arbetsenhet till bredare satsningar som initierats uppifrån och omfattat en hel förvaltning.
Torsdagens konferens, som fått namnet Synsätt, arbetssätt och verktyg för hälso- och miljöarbete, blir lite av en sammanfattning och uppsummering av projekten från 14 olika stadsdelar.
Projekten ingår i Sams (systematiskt hälsofrämjande arbete i social service och skola) och genomförs och utvärderas i samarbete med arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska universitetssjukhuset.
Bodil Jönsson medverkar
Utvärderingsarbetet, som ska vara klart 2005, finansieras bland annat med pengar från Vinnova (Verket för innovationssystem).
Vid dagen på Folkets Hus kommer projektledarna Helen Torstensson från stadskansliet och Lotta Delve från SU att redovisa erfarenheter och resultat från samtliga projekt.
– Vi vill lyfta fram det som fungerar, är bra och skapar hälsa. Det är viktigt att ta tillvara och stärka det. Annars är det lätt att bara fokusera på de problem som finns, säger Helen Torstensson.
Medverkar på konferensen gör också forskaren och författaren Bodil Jönsson som leder forskningsprojektet Pacemaking. I det fokuserar man på den obalans som stress kan skapa mellan människan och hennes omvärld.