2024-02-27 | 2 min läsning

Hälsoäventyret har startat i Nordost  

Fredrik Johansson och Amanda Jansson med Digistiva, en åtta meter lång tygtarm. Foto: Anders Feldt
2024-02-27 | 2 min läsning
Hälsoäventyret har startat i Nordost  
I förra veckan invigdes Hälsoäventyret i Nordost. Ett gäng förväntansfulla elever från Solbackeskolan var de första som fick besöka den nya verksamheten.

Hälsopedagogerna Fredrik Johansson och Amanda Jansson tar emot och delar in klassen i två grupper. Dagens ämne är matsmältning och eleverna får möta Digistiva, en åtta meter lång ihopsydd tygtarm från munnen till ändan.

När Fredrik börjar lektionen med att visa tarmens uppbyggnad och matens resa genom kroppen visar det sig att eleverna i trean är både pålästa och kunniga. De kan namnen på magsäck, tunntarm och tjocktarm och räcker ivrigt upp händerna.

Vad är ett Hälsoäventyr?  

  • Hälsoäventyret är ett stöd till skolans undervisning om kropp och hälsa
  • Via pedagogiska upplevelser får elever från förskoleklass till årskurs 9 kunskap kring kropp, hälsa, värderingar och attityder, rörelse, mat och miljö
  • I Nordost kommer Hälsoäventyret fokusera på elever i åldrarna förskoleklass till årskurs 3
  • De pedagogiska upplevelserna är uppbyggda kring olika program och lektioner och leds av hälsopedagoger anställda i grundskoleförvaltningen.
  • Syftet med Hälsoäventyret är att eleverna själva ska uppleva, känna och vara delaktiga för att öka sina kunskaper om den egna hälsan

Läs mer: Hälsoäventyret

– Eleverna uppskattade verkligen att få komma till hälsoäventyret. Det var så pedagogiskt upplagt när eleverna själva fick flytta en köttbulle och vara Digistivas muskler, och samtidigt prata om de olika delarna, säger Johanna Eklund, lärare på Solbackeskolan.

I Nordost erbjuds i första hand hälsoundervisning till elever i förskoleklass till årskurs tre. Klasserna tas emot i kulturskolans lokaler på Gärdsåsskolan.

T v: Fredrik Johansson visar kostcirkeln och pratar om vikten att äta varierat. T h: Eleverna fick hålla i Digistiva och vara dess muskler. Här undersöker en elev Digistivas tarmludd.Foto: Anders Feldt

Så bokar skolan besök på Hälsoäventyret  

  • Läraren kontaktar hälsopedagogen och bokar klassbesöken i samband med att eleverna läser om kropp och hälsa.
  • Lektionerna/programmen har tydlig koppling till det centrala innehållet i skolans kursplaner. När eleverna besöker Hälsoäventyret får de lära sig rent konkret i en lustfylld miljö utanför skolans lokaler.
  • Genom bekräftelse, delaktighet och användandet av alla sinnen, inspirerar och möjliggör hälsopedagogerna fler sätt att lära ut och stärka eleverna i sin kunskap om kropp och hälsa.



Prenumerera så du inte missar något nytt!