Tanken med Götatunneln, en av de bärande delarna i Göteborgsöverenskommelsen, är dels att förbättra framkomligheten längs södra älvstranden, dels att ”återerövra” hamnen genom att flytta trafiken under jord.
Bygget, som drog igång hösten 2000, är kostnadsberäknat till drygt två miljarder och finansieras till tre fjärdedelar av statliga pengar. Arbetet ska vara klart vintern 2005/2006.
– Tidsplanen håller så här långt. Vi räknar med att inviga tunneln i slutet av 2005, säger Peter Behrman.
Hälften klart
Drygt sju kilometer tunnel är nu klar. Tunnelns fulla längd blir 1,5 kilometer, både berg- och betongtunnel. Pålningsarbetet med så kallad slitsmurteknik vid Lilla Bommen är det mest tidskrävande, medan sprängningarna genom berget till och med går något snabbare än beräknat.
– Vi räknar med att komma ut i friska luften, närmare bestämt i källarplanet under skattemyndighetens hus på Rosenlundsgatan, i maj, berättar Behrman.
Läs mer om Götatunneln och den badrumskänsla den ska få i pappersupplagan av Vårt Göteborg som utkommer lördag 8 februari.
(Tidningen delas ut till samtliga hushåll i Göteborgs kommun)