Göteborgs hamn ska installera landström för anlöpande containerfartyg. Ett projekt som till hälften finansieras av EU. Foto: Göteborgs Hamn AB

2024-11-12 | 1 min läsning
Hamnen storsatsar på land-ström i containerterminalen
Göteborg är en av fyra nordeuropeiska hamnar som ska installera landström för anlöpande containerfartyg. Detta görs för att minska utsläppen från fartygen när de ligger vid kaj.

Fyra hamnar i Nordeuropa – Göteborg, Århus, Bremerhaven och Stockholm – ska få EU-finansiering för att installera landström (elektrisk anslutning) för containerfartyg, något som kallas onshore power supply, OPS. Syftet är att minska utsläppen från fartygen när de ligger vid kaj.

När fartyg kan använda landström i stället för att köra sina egna dieselmotorer minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxider och svaveloxider. Det ger både minskad klimatpåverkan och bättre arbetsmiljö.

Ska minska koldioxidutsläppen med 70 procent

För Göteborgs Hamn innebär detta en satsning på 200 miljoner kronor, där EU bidrar med hälften. Målet är att minska hamnens koldioxidutsläpp med 70 procent till 2030 och med minst 5 600 ton per år.

Samarbetet mellan de fyra nordeuropeiska hamnarna är viktigt för att möta den globala utmaningen att minska sjöfartens miljöpåverkan. Projektet är ett direkt svar på nya EU-regler som införs från 2030 och som innebär att fartyg över 5 000 bruttoton måste ansluta till OPS när de ligger vid kaj.

EU bidrar med 18,8 miljoner euro genom fonden Connecting Europe facility. Total projektbudget är 37,61 miljoner euro och projektet pågår 2024–2027.



Prenumerera så du inte missar något nytt!