2024-11-05 | 3 min läsning

Här håller förskolebarnen i samlingarna

Foto: Pedagoger på förskolan Bromeliusgatan 12
2024-11-05 | 3 min läsning
Här håller förskolebarnen i samlingarna
Det började som ett önskemål från ett barn och blev ett återkommande inslag på förskoleavdelningen. Som stöd för barnen att hålla i samlingen finns det olika påsar med figurer för att inspirera till sång eller saga.

”… och sen gick grisarna och spelade fotboll” avslutar ett av barnen sagan om de tre grisarna, under barnens egen samling.

Foto: Pedagoger på förskolan Bromeliusgatan 12

”Det här stärker barnens självförtroende”

Sedan i början av året har barnen på avdelning Regndroppen på förskolan Bromeliusgatan 12 haft två samlingar flera dagar i veckan. På morgonen är det pedagogerna som håller i samlingarna och på eftermiddagen är det ett eller två barn som tar befälet.

Foto: Pedagoger på förskolan Bromeliusgatan 12

– Det här stärker barnens självförtroende, stimulerar deras fantasi och gynnar språkutvecklingen, säger Anders Holtäng, förskollärare på Bromeliusgatan 12.

Allt började med att ett barn ville hålla en egen samling utan att pedagogerna fick vara med. Nu har barnens egna samlingar blivit ett stående inslag i verksamheten.

– I början var det fem–sex barn som turades om att hålla i samlingarna, men nu är det fler av 4–6-åringarna som vågar. Det är fint att se hur de får stå i fokus och skina, säger Anders Holtäng.

Foto: Pedagoger på förskolan Bromeliusgatan 12

Sätter egen prägel på berättelserna

Pedagogerna har gjort i ordning påsar med innehåll som underlättar i berättandet. Flera påsar hänger alltid framme så att vem som helst kan hämta. Varje påse byts ut efter några veckor, så att barnen får något nytt att berätta. Det finns sago-, sång- och lekpåsar med figurer från sagor och sånger som är välkända för barnen. Anders Holtäng fortsätter:

– Varje barn sätter egen prägel på berättelserna. Barnen blandar in sina reflektioner och lägger till saker. Det händer också att de berättar helt fritt.

När pedagogerna fick frågan från barnet som först ville hålla i en samling var det självklart att säga ja. De följer barnen intressen och arbetar alltid för att barnen ska klara saker själva. Samlingarna passar också bra in i det språkutvecklande arbete som pågår på förskolan.

– Barnen tränar sin självständighet genom att hålla i samlingarna. De lär sig också att hålla en röd tråd med en början och ett slut. Dessutom får de träna på både vardagsspråk och kunskapsrelaterat språk.

Foto: Pedagoger på förskolan Bromeliusgatan 12



Prenumerera så du inte missar något nytt!