Här håller förskolebarnen i samlingarna
”… och sen gick grisarna och spelade fotboll” avslutar ett av barnen sagan om de tre grisarna, under barnens egen samling.
”Det här stärker barnens självförtroende”
Sedan i början av året har barnen på avdelning Regndroppen på förskolan Bromeliusgatan 12 haft två samlingar flera dagar i veckan. På morgonen är det pedagogerna som håller i samlingarna och på eftermiddagen är det ett eller två barn som tar befälet.
– Det här stärker barnens självförtroende, stimulerar deras fantasi och gynnar språkutvecklingen, säger Anders Holtäng, förskollärare på Bromeliusgatan 12.
Allt började med att ett barn ville hålla en egen samling utan att pedagogerna fick vara med. Nu har barnens egna samlingar blivit ett stående inslag i verksamheten.
– I början var det fem–sex barn som turades om att hålla i samlingarna, men nu är det fler av 4–6-åringarna som vågar. Det är fint att se hur de får stå i fokus och skina, säger Anders Holtäng.
Sätter egen prägel på berättelserna
Pedagogerna har gjort i ordning påsar med innehåll som underlättar i berättandet. Flera påsar hänger alltid framme så att vem som helst kan hämta. Varje påse byts ut efter några veckor, så att barnen får något nytt att berätta. Det finns sago-, sång- och lekpåsar med figurer från sagor och sånger som är välkända för barnen. Anders Holtäng fortsätter:
– Varje barn sätter egen prägel på berättelserna. Barnen blandar in sina reflektioner och lägger till saker. Det händer också att de berättar helt fritt.
När pedagogerna fick frågan från barnet som först ville hålla i en samling var det självklart att säga ja. De följer barnen intressen och arbetar alltid för att barnen ska klara saker själva. Samlingarna passar också bra in i det språkutvecklande arbete som pågår på förskolan.
– Barnen tränar sin självständighet genom att hålla i samlingarna. De lär sig också att hålla en röd tråd med en början och ett slut. Dessutom får de träna på både vardagsspråk och kunskapsrelaterat språk.