Fråga: För cirka 1 år sedan skaffade jag ett mobilabonnemang med en telefon. För telefonen skulle jag betala en förhöjd månadsavgift på 200 kr/mån. Det har varit fel på abonnemanget redan från början. Nu ska jag få häva själva abonnemangsdelen av avtalet men företaget vill ha tillbaka telefonen med. Jag har ju betalat extra för telefonen. Vilka krav kan jag ställa på företaget?
Svar: De här produkterna har ett så nära samband med varandra att det hela ska ses som ett avtal. Grunden är att om avtalet hävs så ska prestationerna återgå. Därmed ska du också lämna tillbaka telefonen. Du har rätt att få tillbaka pengarna du har betalat som förhöjd månadsavgift för telefonen. Om du vill behålla telefonen får du försöka komma överens med företaget om hur betalningen ska skötas för den i fortsättningen. Vill företaget absolut ha tillbaka telefonen så har jag svårt att se att du kan behålla endast en del av det som avtalats vid en hävning.