2005-10-11 | 2 min läsning

Hisingsskolor bör planera bättre för behövande elever

Flera grundskolor på Hisingen i Göteborg brister i planering och åtgärdsprogram för elever som behöver särskilt stöd. I det dagliga arbetet med särskilt stöd klarar sig Hisingsskolarna bättre. Bara två skolor får kritik i Skolverkets granskning.

Efter att ha granskat 34 kommuner och 846 skolor runt om i landet konstaterar Skolverket att många skolor fortfarande inte ger särskilt behövande elever tillräckligt stöd.

Dagligt arbete fungerar bra

Hisingens grundskolor ingår i undersökningen, men enligt enhetschefen på Skolverket i Göteborg, Maria Mindhammar, klarar Hisingsskolorna uppdraget med stöd för särskilt behövande bra. Bara två skolor får kritik.

Däremot har Skolverket sett brister på flera av Hisingens grundskolor i arbetet med att upprätta åtgärdsprogram.

– Viljan finns nog men man orkar av olika skäl inte planera tillräckligt för alla de barn som behöver extra stöd för att lära sig. Ibland kanske man inte förstår vikten av att planera, säger Maria Mindhammar.

”Planerar inte tillräckligt”

– Det är inte det att man inte gör något, men man planerar inte tillräckligt och ibland lägger man över problemet på barnet. Lärare, föräldrar och elever måste tillsammans hitta former för en bra planering, säger Maria Mindhammar.

Skolverket noterar också att många skolor inte erbjuder studiehandledning på elevernas modersmål.

Fotnot:
Skolverkets inspektionsrapport för Hisingens skolor presenterades i våras. Se länk till Vårt Göteborgs artikel nedan.



Prenumerera så du inte missar något nytt!