– Det är första gången det är så klart att det går att köra genom tunneln säger Knut Hermansson som är projektledare för tunneln.
Nästan alla 600.000 klinkersplattorna är på plats och det mesta nere i tunneln ser klart ut.
– Det ser ganska färdigt ut. Men det är en hel del arbete som inte syns kvar, bland annat installationer, programmering och provning, säger Knut Hermansson.
Blått ljus i tunneltaket
Det mesta av jobbet som återstår är ovan mark kring tunnelmynningarna.
– Vi har ett tight schema fram till invigningen, säger han.
Tunneln får också en del konstnärligt utförande. I mitten på de bägge tunnelrören har taket fått en blå belysning till skillnad från ljuset i resten av tunneln. Nedfart och uppfart i tunneln har utformats av en konstnär så att det ska se ut som fören och aktern på en båt.
Tunneln är 1,6 kilometer lång. Det betyder att det tar cirka en minut och 23 sekunder att köra hela vägen om man kör 70 kilometer per timma. Som djupast ligger tunneln drygt 30 meter under mark.
Stadsmiljöprojekt
Tunneln är i första hand ett stadsmiljöprojekt. Det ska ge bättre åtkomst till älven och vattnet på Södra älvstranden.
– Tunneln ger stora möjligheter för staden att utvecklas. Det är ett angeläget projekt, säger Lars-Bertil Ekman, som är Göteborgs Stads nya trafikdirektör.
Han uppskattar att de första byggnationerna på Södra Älvstranden kommer att starta somaren 2007. Färdigbyggt på Södra Älvstranden lär det inte vara på flera år.
Ny del av led öppnas 18 december
Den 18 december genomförs en ny trafikomläggning kring tunnelbygget. Då öppnas den nya delen av leden som går från Järntorget och till Fiskhamnsmotet. All trafik, i båda riktningar, kommer i fortsättningen att gå närmast Stena-terminalen.
Göran Johansson, kommunstyrelsens ordförande, var en av de som följde med på den historiska färden i Götatunneln. Foto: Klas Eriksson