2002-10-30 | 3 min läsning

Hög kvalitet på kommunens utbildningsanordnare

De utbildningsanordnare som Göteborgs Stad anlitar håller hög kvalitet och de studerande är nöjda med sin utbildning. Det visar en kvalitetsgranskning från vuxenutbildningsförvaltningen som presenterades under onsdagen. Granskningen visar också att mer kunskap om lagar och förordningar som styr utbildningen efterfrågas.

Det ingår i vuxenutbildningsförvaltningens uppdrag att utföra kvalitetskontroll för att kunna garantera de studerande likvärdighet och rättssäkerhet, men det är första gången en sådan omfattande kvalitetskontroll har utförts. Under år 2000 och 2001 har enkätundersökningar genomförts bland studenterna.

– I år ville vi få ett mer samlat grepp om utbildningsanordnarnas kvalitet, säger Lena Johannesson, kvalitetscontroller, Vuxenutbildningsförvaltningen.

Åtta av de totalt 20 företag som vuxenutbildningsförvaltningen anlitade i våras har granskats; två stora företag – Lernia och Studium, två medelstora – ABF och Studieförbundet vuxenskolan, två nischutbildningar – GTU och NTI, en utbildare som vänder sig till invandrare: Sveas och en distansutbildare: Liber-Hermods.

– Av resursskäl var vi tvungna att göra ett urval för att täcka in de olika typerna av utbildningsanordnare som anlitas, säger Lena Johannesson.

Intervjuat studerande

I granskningen ingår organisationsplaner, lokala arbetsplaner, kompetensutvecklingsplaner och årsredovisningar. Vuxenutbildningen har även intervjuat studerande, skolledning och lärare, deltagit i de vuxenstuderandes undervisning och besökt olika delar av verksamheterna.

– Vi är givetvis väldigt glada över resultatet att anordnarna möter de krav som förvaltningen och nämnden ställer och att de är lyhörda för lagar och förordningar, säger Lena Johannesson.

Rapporten visar att behörigheten hos lärarna är mycket hög bland de utbildningsanordnare som Vuxenutbildningen anlitar. I kärn- och karaktärsämnen har i genomsnitt 90 procent av lärarna lärarexamen.

Kompetensutveckling viktigt

Granskningen visar att anordnarna satsar på kompetensutveckling, och att såväl lärare som ledning och övrig personal är engagerade i arbetet. En brist är att det saknas genomtänkta individuella planer för kompetensutveckling som är tydligt kopplade till de nationella och lokala målen. Alla anordnare är enligt studerande och personal välutrustade på IT-området.

De studerande är också överlag nöjda med sin utbildning liksom sin praktik, arbetsplatsförlagd utbildning (APU) och lärande i arbete (LIA). Flera sfi-studerande har erbjudits jobb efter praktiken och både lärare och de studerande märker en stor skillnad i språk och självförtroende efter praktikperioderna.

Studerandedemokrati är eftersatt

Rapporten visar också på en del förbättringsområden. Kunskapen om kursplaner och kriterier för hur betyg sätts är mycket god, men både personal som studerande måste få bättre kunskap om de lagar och förordningar som styr utbildningen.

Anordnarna har också svårt att visa upp en helhetsbild av sitt kvalitetsarbete, och studerandedemokrati är eftersatt. Lernia vux grundläggande vuxenutbildning på basnivå skiljer sig från den positiva bilden genom att de studerande inte finner sig tillrätta i sina studier och att de inte får sina behov tillfredsställda. NTI:s grupper om 50 elever omnämns också för att de inte möjliggör dialog och delaktighet.

Fortsatt granskning

Vuxenutbildningen kommer att fortsätta kvalitetsgranskningen av gamla utbildningsanordnare som ännu inte är granskade samt de nya som tillkommit efter den senaste upphandlingen.



Prenumerera så du inte missar något nytt!