2005-12-14 | 4 min läsning

Hög tid att få upp båten

Att ta upp båten är som att byta till vinterdäck; man drar sig i det längsta och till slut blir det kallt om fingrarna.
Framför allt för dem som lyfter tjugo båtar om dagen och omfördelar trängseln i Göteborgs fritidshamnar från bryggorna till land.
– Det drar igång så smått i augusti, sedan har vi väldigt mycket att göra hela september och oktober. I november minskar det men vi har jobb en bra bit in i december, sammanfattar Göran ”Ture” Turesson det tempofyllda arbetet med att lyfta upp båtar ur Torslanda Lagun.
Ett 20-tal båtar om dagen ser han och kollegorna på kommunala Grefab, Göteborgsregionens Fritidshamnar AB, till att få upp på torra land.
Eller torrt och torrt; hängande i luften får sig båtarna och framförallt havstulpanerna först en rejäl avspolning med högtrycksspruta.
– Kunde man uppfinna ett lim lika starkt som havstulpanernas så vore man snart mångmiljonär, säger ”Ture” efter en kylig batalj med Alexandra III:s skrov.
Det är Torslandabon Mikael Emanuelsson som varit senare än vanligt med att beställa upptagning av sin Coronet 32:a.
– Jag har haft henne på annons eftersom jag ska sälja, och då tyckte jag det var bättre för spekulanterna att låta henne ligga kvar i vattnet. Men nu är det verkligen hög tid, säger Mikael Emanuelsson och huttrar innan han ger sig på de envisaste havstulpanerna med kniv och stålborste.
Kallt är det. Den långa, milda hösten har slutligen gett upp och minusgraderna har byggt upp rimfrost förvillande lik snö runt om i hamnen. Men inte under lyftkranen, där spolvattnet snabbt fryser till klarblank is och kan göra lyftjobbet överraskande dramatiskt.
– När det är gott väder känns det som att halva jobbet redan är gjort, nu när det fryser på blir det lite besvärligare. Men det är nu många får stora skälvan och snabbt ska få upp båtarna och säkra motorerna från att frysa sönder, säger Grefabs Torbjörn Wahlberg efter att ha pallat upp ännu en båt till vintervila tätt intill de andra.
Torslanda Lagun är en av Göteborgs minsta hamnar för fritidsbåtar, trots att kapaciteten nästan fördubblades för ett år sedan till 400 båt- och 650 vinteruppläggningsplatser, varav hälften inomhus i stora båthallar. Ändå är kön hit nästan oöverskådligt lång, liksom den är till i princip alla andra hamnar, kommunala såväl som privata. Totalt finns närmare 16.000 båtplatser i Göteborg, men behovet är ännu större.
– Vi försöker skapa 100 till 150 nya platser om året genom att muddra och gräva ur hamnar och förlänga och förtäta bryggor, men samtidigt blir båtarna större och tar mer plats, säger Grefabs vd Peter Hartzell.
Förr började man segla med en liten jolle och bytte kanske upp sig till en folkbåt som var 2,5 meter bred. Nu köper folk båtar som är fyra meter breda och tio-tolv meter långa som förstabåtar! Det tar plats i hamnarna.
– Framför allt vill vi inte ha in de stora båtarna på trailers i stadstrafiken varje vår och höst, så vi försöker bygga så många vinteruppläggningsplatser som möjligt i anslutning till hamnarna. Men när vi anlägger uppställningsplatser skapar vi ju samtidigt attraktiva boendeytor, som vi sedan konkurrerar med andra intressenter om, säger Peter Hartzell.
Anders Egle



Prenumerera så du inte missar något nytt!