– Det här är vår mest intensiva period under året. Första dagen med bokning av julresor hade vi sammanlagt över 8000 inkommande samtal till vår beställningscentral. Det kan jämföras med ungefär 2500–3000 en vanlig dag.
Hur löser ni det?
– Vi har ett speciellt telefonnummer med beställning för resor i jul- och nyårshelgen, vi tar in extra personal och har fler ordinarie på plats. Det är intensiva, men också jätteroliga dagar där vi peppar varandra. Det är inte en lugn stund, utan inkommande samtal hela tiden.
Vad är utmaningen de här helgerna?
– Att så många vill åka färdtjänst och vid ungefär samma tid. Klockan 13 och efter Kalle Anka är mest populärt. Peppar, peppar ta i trä, men hittills har vi inte behövt neka någon en resa på önskad dag. Men tiden kanske inte kan bli exakt den önskade. Då tar vi ändå in alla resurser som finns tillgängliga och köper in all extra trafik som går. Förra året genomfördes 3500 färdtjänstresor på julafton, att jämföra med 1500–2000 en vanlig helgdag.
Vad ska man tänka på vid beställningen?
– Att vara extra noga och ta sig tid att ge så många konkreta uppgifter som möjligt. Ju mer information vi har om adresser, telefonnummer, namn på dörren, portkod, vilka hjälpmedel som ska med och så vidare, desto effektivare och smidigare kan färdtjänsten arbeta. Vår personal hjälper beställarna att få in rätt information.
Varför kan man inte använda appen för bokning av julresor?
– Vi måste vara extra noga med beställningarna för att trafiken ska fungera de här intensiva dagarna. Appen och hemsidan kan än så länge inte ta emot så många olika uppgifter.