2010-12-01 | 3 min läsning

Hoppande publik satte bron i gungning – scenen måste flyttas

Publikens hoppande under rockfestivalen Metaltown på Frihamnspiren i juni fick Göta älvbron att vibrera. Trafikkontoret har nu utrett problemet och konstaterar att scenen måste flyttas betydligt längre bort från bropelaren vid liknande konserter i framtiden. I så fall närmar sig den hoppande kraften istället bostadshus invid älvkanten.

När bandet Inflames spelade i Frihamnen den 19 juni hoppade publiken i takt till låtarna så att Göta älvbron började vibrera.

– Brotornet, där broföraren sitter för att öppna och stänga broklaffen, började svänga på ett obehagligt sätt. En anställd som var på väg uppför gångtrappan vid ett av brostöden upplevde att hela bron gungade, så hon valde att vända och gå ner, säger Annika Oskarsson på trafikkontoret.

Kvinnan bad arrangörerna att sänka volymen för att försöka dämpa hoppandet något. Enligt broföraren fortsatte bron att svänga, men inte lika mycket.

Inga skador upptäckta

Trafikkontoret är nu klar med en utredning av händelsen. Man har sökt svar på hur stora vibrationerna var, om de orsakat några skador eller sättningar på bron och ifall vibrationerna skulle varit mindre om man flyttat scenen och publiken längre bort från den närmsta bropelaren.

– Vi har gjort en inspektion av de delar av bron som är mest känsliga. Man kan inte se några skador nu, men vi ser en betydande risk med vibrationerna.

Götaälvbron är en gammal konstruktion och klaffen som öppnas och stängs för att släppa fram fartyg är känslig för skador och sättningar.

Scenen måste flyttas

– Vi är ansvariga för brokonstruktionen, och vi konstaterar att man behöver flytta publiken betydligt längre bort från bropelaren än årets scenplacering. Men då kommer den istället närmare de boende i Porslinsfabriken.

Trafikkontoret meddelar idag onsdag resultatet av utredningen till Älvstranden Utveckling AB som är det bolag som äger marken. De upplåter den i sin tur till evenemang som till exempel Metaltown. För att få arrangera en utomhuskonsert behövs också tillstånd från polisen, något som kan utebli med hänsyn till trafikkontorets utredning om effekten på bron.

– Vi kan inte ha den sortens situation som vi hade i juni, säger Annika Oskarsson.

7032.jpg

Göta Älvbron, som stod klar 1936, består av två delar, den yttersta delen som är gång- och cykelbana, byggdes på 1958. Bron ska ersättas av en ny förbindelse senast år 2020. Foto: Anna Jolfors



Prenumerera så du inte missar något nytt!