2024-12-16 | 3 min läsning

Hundratals övergivna cyklar söker nytt hem

Hundratals cyklar ska få nytt liv i kretslopp och vattens pilotprojekt. Foto: Elina Järkil
2024-12-16 | 3 min läsning
Hundratals övergivna cyklar söker nytt hem
Just nu pågår ett pilotprojekt för att hitta en hållbar lösning för återbruk av cyklar som saknar ägare. Om alla cyklar i projektet får ett längre liv sparas lika mycket koldioxid som en medelstor bil släpper ut på 5 000 mil.

I Göteborg finns det 1 000-tals övergivna cyklar som riskerar att skrotas trots att de är återanvändbara. Det vill Kretslopp och vatten, tillsammans med Familjebostäder, Poseidon, Bostadsbolaget och olika cykelaktörer, ändra på.

– Att det finns så många cyklar som inte används är en stor resurs som i dag bara tas om hand till en väldigt liten del. Vi har som mål att förflytta hanteringen av resurser uppåt i avfallstrappan. Det innebär att vi så långt som möjligt ska använda det som redan finns i stället för att producera nytt, säger Elina Järkil, processledare avfallsförebyggande på Kretslopp och vatten.

Elina Järkil är processledare avfallsförebyggande på Kretslopp och vatten. Foto: Helena Bengtsson

Test med 600 cyklar

Bostadsbolagen har rutiner för cykelrensning för att säkerställa information till hyresgäster före och efter rensning och att hanteringen görs enligt lagkraven.

De cyklar som sedan betraktas som övergivna förvaras i ett särskilt utrymme i minst sex månader innan de transporteras bort eller tas om hand, ifall en ägare ger sig till känna. Därefter tillfaller cyklarna bostadsbolagen och riskeras att skrotas. Därför pågår just nu ett pilotprojekt med målet att hitta en hållbar lösning för återbruk av cyklar som inte längre har någon ägare.

I piloten hanteras 600 cyklar som har samlats in i två omgångar. De har bedömts i tre kategorier: fungerande, restaureringsbehov och reservdelar. Cykelaktörer har sedan fått köpa cyklar till ett lågt pris och fått reservdelar gratis.

– Det finns massor av cykelaktörer som sysslar med begagnade cyklar och som är intresserade av att få tillgång till de övergivna cyklarna för att ge dem ett längre liv och sedan sälja vidare. Därför har vi funderat på olika lösningar och vilken vi skulle testa. Vi har landat i den här lösningen som också är möjlig att skala upp, säger Elina Järkil.

Flera positiva aspekter

Piloten avslutas när året är slut och kommer sedan att utvärderas och sammanfattas. Därefter ska projektet presentera ett förslag på hur en sådan här typ av tjänst skulle kunna se ut.

– Vi kommer att följa upp hur många cyklar som aktörerna har köpt och hur många de har kunnat sälja vidare. Vi vill ju veta att de verkligen ska få ett längre liv. Det handlar både om att öka återanvändningen och därmed minska behovet av nytillverkade cyklar, men också om hälsoaspekten som det innebär om fler kan köpa en cykel och börja cykla, säger Elina Järkil.

De återanvända cyklarna säljs inte direkt till konsumenter utan via de aktörer som är listade här nedan.

Dessa cykelaktörer har köpt cyklar i pilotprojketet:

• Cykelfiket På Heden
• Childstore Göteborg
• Saronkyrkan Second Hand
• Elcykelbutiken i Göteborg
• Mobil cykelteknik Sverige
• GoVelo Mobile Bike Repair
• Cykelingenjören
• Karlssons cykel
• Fritidsbanken Frölunda Torg
• KFUM Göteborg
• Majvallens cykel
• Pedalen och fälgen cyklar och sånt
• Biketopia
• Kollaborativ Ekonomi Sverige
• Cykelfyndet

Länk: Göteborgs Stad Kretslopp och vatten



Prenumerera så du inte missar något nytt!