Med en app hoppas de tre bostadsbolagen kunna göra livet lite enklare för hyresgästerna och öka den sociala kontakten i området. Pilotprojektet pågår just nu i Högsbohöjd, Majorna och Tynnered.
– Hyresgästen kan till exempel boka tvättid i appen, göra felanmälan, boka gemensamhetslokaler. För oss innebär appen en värdefull kommunikationskanal. När hyresgästen har appen är det lätt att pusha ut notiser med information om till exempel vattenavstängningar och liknande, säger Tullan Nilsson, IT-strateg på Framtidenkoncernen.
Köp och sälj
De boende har en förväntan om att kunna utföra allt fler tjänster digitalt utan krångliga inloggningar, och allmännyttan vill gärna vara med och medverka till ett smartare boende, berättar Tullan Nilsson. Dessutom hoppas man att appen kan uppmuntra till ett mer hållbart beteende.
– I den sociala delen av appen tänker vi att de boende till exempel ska kunna köpa och sälja begagnade kläder och möbler. I det här pilotprojektet är det Bostadsbolaget som testar just den funktionen. Vi ska se om möjligheten att kommunicera med varandra får någon effekt och om det är något vi kan ha – det innebär ju ett ansvar för oss också.
Analog information finns kvar
Efter sommaren ska appen utvärderas genom bland annat dialog med hyresgästerna som använt den. Om testet visar sig vara lyckat är tanken att arbeta vidare med konceptet.
– Det är ett techföretag som gjort den nuvarande appen, och vi testar deras färdiga lösning. Om vi sedan känner att det är rätt väg att gå kommer vi att göra en upphandling. Vår målsättning är i så fall att en boendeapp ska finnas tillgänglig våren 2020, säger Tullan Nilsson.
Även om de digitala alternativen blir fler, kommer inte den analoga informationen till hyresgästerna att upphöra.
– Lappar i trappuppgången kommer inte att försvinna.